Skatestraumtunnelen i Bremanger kan bli stengt i flere måneder etter ulykken onsdag. (Foto: NTB scanpix/Daniel Restad)

SKATESTRAUMTUNNELEN

Gjenåpning av undersjøisk tunnel kan ta måneder

Det er uklart hvor store skader tunnelen har fått.

Det kan ta langt tid før Skatestraumtunnelen i Bremanger kan åpnes igjen. Det er uklart hvor store skader tunnelen har fått.

– Vi vet at skadene er omfattende, men vi vet ikke hvor store, sier fungerende veidirektør Margot Åsebø i Sogn og Fjordane til NTB.

I verste fall kan det ta uker og kanskje måneder før tunnelen kan åpnes igjen, opplyser Åsebø.

Prosjektsleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen sier til NRK at det er mye arbeid som må gjøres før det igjen kan sendes trafikk gjennom tunnelen. Han sier at Vegvesenet torsdag vil gå inn med et røykdykkerlag for å sjekke tunnelen.

I tunnelveggen

Eksplosjonen skjedde da en tankbil med 16.500 liter bensin mistet hengeren inne i tunnelen. Hengeren havnet i veggen etter å ha slitt seg fra trekkvogna 300 meter inne i tunnelen. Tankbilsjåføren forteller at han sto i nødtelefonen i tunnelen da det smalt.

– Det kom veltende svart røyk mot meg, sier Tore Myrestrand til NTB.

Sjåføren hev seg i bilen og kjørte ut.

– Jeg så i speilet på vei oppover at røyken var i ferd med å ta meg igjen, forteller han.

Rådmann Tom Joensen i Bremanger Rådmannen omtaler tunnelulykken som et skrekkscenario.

– At det likevel skulle gå så bra, når en tankbil med drivstoff kjører inn i tunnelveggen, er nesten ikke til å tro, sier han.

Seks personer ble sendt til Førde sentralsjukehus. Det er ikke meldt om alvorlig skadde.

Les også: Dette gjør du når det brenner i tunnelen

Draget røk

Et bilde fra eieren av vogntoget, Måløy Havneservice, viser at draget på hengeren er røket, slik at det fortsatt sitter fast på selve lastebilen.

– Det har røket tvers av. Dette er sånt som ikke skal skje, sier teknisk rådgiver Rune Damm i Norges Lastebileier-Forbund til VG.

Tankbilen var EU-godkjent i fjor og inne til teknisk kontroll i vår, ifølge VG.

Forsker Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) kaller hendelsen «svært uvanlig og overraskende», samtidig som han tar forbehold om at detaljene om ulykken ikke er kjent.

De tekniske undersøkelsene må vente på grunn av brannen, opplyser operasjonsleder Trond Hatlenes i Sogn og Fjordane politidistrikt.

Les også: Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Undersjøisk fare

En risikoanalyse viser at faren for brann er større i undersjøiske tunneler. Undersjøiske tunneler og tunneler med stigningsgrad på over 5 prosent utgjør bare 4 prosent av veitunnelene i Norge. Likevel hadde disse tunnelene hele 44 prosent alle av brannene og branntilløpene i perioden 2008-2011, viser en rapport fra TØI. Ifølge Statens vegvesen skjer det cirka to branner i tunnel i måneden her i landet.

– Undersjøiske tunneler er dødsfeller. Det som skjedde nå understreker hvor farlig tunneler kan være. Vi foretrekker heller bruer og ferjer, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo til Dagbladet.

Avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier at brannsikkerheten i norske tunneler er god.

Hun presiserer at selv om beredskapen ivaretas på best mulig måte, må det tas høyde for at ulykker kan skje. I Norge er det i alt 1.129 tunneler på riks- og fylkesveiene.

Les også: Mener bedre ventilasjon ikke holder ved tunnelbrann