Gjenåpner gammel industripark

Bak eiendomsselskapet AS Hanøytangen står både sterke lokale bedrifter og et nordisk storkonsern. Foreløpig er kun en håndfull arbeidsplasser på plass på det 760 mål store området som omgir en av verdens største tørrdokker. Men kommunen og eierguppene drømmer om flere tusen nye arbeidsplasser.

Bedre næringssammensetning

Leder av Askøy Utviklingsselskap, Tore Dale, tror ikke at historien som en 30 år lang berg- og dalbane er negativ for den nye satsingen.

– Tidligere har Hanøytangen vært dominert av en eller få grupper, som har drevet svært konjunkturutsatt virksomhet. De nye eierene driver virksomhet knyttet til olje, shipping, gass, fiskeoppdrett og verkstedsindustri, og har så langt vist god vilje til å ta fatt på arbeidet med å redde Hanøytangen.

Gass før 2003

Han legger til at Naturgass Vest innen høsten 2003 vil ha fremført gassledning til Hanøytangen, og at det planlegges utbedring av tilførselsveiene.

Videre er Askøybroen ferdig nedbetalt om få år, og tungtransporten slipper da unna de høye bompengene. Infrastrukturen blir med andre ord forbedret, men Dale fremhever likevel sammensetningen blant de nye interessentene som det viktigste.

- Så selv om vi ennå ikke har sett de store investeringene, er vi nå optimister.

Tre eierenheter

AS Hanøytangen kontrolleres i dag av tre separate eierenheter. Største aksjonær, med 60 prosent av aksjene er nyetablerte Hilmar Eiendom, som eies av DOF Industri, NCC Anlegg, Sjøtrollgruppen og verkstedsfirmaet Skarveland.

Den vidtfavnende austevollbedriften DOF har milliardæren Helge Møgster tungt inne på eiersiden, mens NCC er Nordens største entreprenørselskap. De to andre Hilmar-selskapene er kjente operatører i det hordalandske veksteds - og oppdrettsmiljøet.

Videre eier Mjellem & Karlsen Eiendomsutvikling AS 25 prosent av AS Hanøytangen. Det tradisjonelle verftkonsernet i Bergen, som i fjor kjøpte konkursrammede Laksevåg Verft planlegger flytting av all virksomhet fra Marineholmen og Laksevåg til Hanøytangen.

Fregatter

M & K Gruppen er også samarbeidspartner til den spanske fregattbyggeren Izar (tidligere Bazan), og etter planen skal betydelige deler av fregattprosjektet realiseres på Hanøytangen. Denne virksomheten kommer imidlertid neppe i gang før i år 2005.

På lengre sikt håper eierne at Hanøytangen kan bli fast vedlikeholdsverksted for fregattene og andre marinefartøy, men dette avhenger trolig av marinebasen Haakonsverns fremtid i den nye norske forsvarsstrukturen.

Den siste av eiergruppene, 15-prosenteieren Maritim Group vil fortsette å ta inn oljerigger for vedlikehold på Hanøytangen, arbeidsoppgaver som periodevis sysselsetter mellom hundre og to hundre arbeidstakere.

Det eneste av de tre tidligere Reksten-eide bedriftene som i dag har arkiv virksomhet på Hanøytangen er NCC-eide Sjøentreprenøren, som flytter byggingen av komplette oppdrettsanlegg i lettbetong fra Jekteviken i Bergen til Hanøytangen. Sjøentreprenøren vil i samarbeid med andre investorer i Hilmar Eiendom utvikle Hanøytangen til å bli landets største leverandør av denne typen anlegg.

Miljøbedrift

Fana Stein & Gjenvinning har inngått avtale om planering og bruk av et hittil ubenyttet 50 mål stort område. Her skal det bygges et anlegg for skipsopphogging, samt et fragmenteringsverk der biler og annet tynnmetallskrot skal kuttes opp.

Metallgjenvinningen vil i første omgang gi 30–40 nye arbeidsplasser, men det er åpenbart at selskapet med tiden sikter seg inn på den omfattende opphuggingsvirksomheten som kommer når stålinstallasjonene i Nordsjøen for alvor begynner å bli faset ut.