GIS gir gevinst

  • ikt

Superlønnsomt

Kjempekonsernet Sears Roebuck investerte nylig tre millioner dollar i et GIS-system for ruteplanlegging.

Erfaringene tyder på at det vil resultere i over 14 prosent mindre kjøring som vil utgjøre 400 millioner kroner årlig. Det offentlige kan i tillegg glede seg over tilsvarende mindre trafikk, veislitasje og forurensning.

Effektiv og sikker taxi

I Trondheim har sjåførene i TrønderTaxi tilgang til et digitalt kart som plasser bilen korrekt med en nøyaktighet på mellom en og to meter. Når de skal kjøre til en adresse gir GIS-systemet beste rute.

Det lukkede sambandet oppdaterer taxiens posisjon annethvert sekund og er en stor sikkerhet for sjåføren. Skulle alarmen gå vet politiet nøyaktig hvor de skal.

Hvor er jeg?

Lurer du på hvor du er, kan tjenesten hvor.no gi deg svaret, enten som en SMS-melding eller på Wap.

Tjenestetilbudet, som stadig bygges ut kan også fortelle deg hvor du finner nærmeste apotek og vinmonopol og i noen større byer også banker, bensinstasjoner postkontorer og andre institusjoner.

Kommune på nett

I Fredrikstad kan publikum selv finne opplysninger om eiendomsgrenser, reguleringsplaner, bussruter og annet som er koblet til den kommunale geografien. - Vi kommer til å legge ut stadig mer på Internett og i fremtiden blir dette måten å drive kommunal saksbehandling på, sier geodatasjef Asbjørn Borge i Fredrikstad .





Før og nå

Det er stor forskjell på den gamle papirbaserte kart og moderne GIS-systemer.

Selv om begge ser like ut når du betrakter kartet på skjermen er et digitalt kart, basert på GIS, konstruert der og da etter dine ønsker.

All informasjonen som du trenger hentes ut fra en eller flere databaser som kan ligge på ulike steder. Det betyr at du kan lage akkurat det kartet du trenger, enten du skal kjøre bil langs E6 eller vurdere viltsituasjonen på basis av hydrologiske og meteorologiske forhold på Hardangervidda.

Etter hvert som både private brukere og næringslivet oppdager fordelene med geografiske data vil markedet øke betydelig.