TIDLIG UTE: Johan Solem i Nortel, Svein Berntsen i Umoe IKT og Lars Erik Norum i Microsoft har tro på at unified communications vil ta over store deler av bedriftsmarkedet for telefoni. (Bilde: Trond Heggelund)

Gir deg bedre og mer avansert telefoni

  • datatele

Umoe IKT eies av Umoe Gruppen og er et selskap under Umoe Industri.

Umoe kjøpte Umoe IKT (tidligere Bravida IKT AS) i desember 2004 og selskapet er kjernen i Umoe-gruppens satsing innenfor tele- og IKT-området i Norge

Blir pilotkunde for Microsoft

- Microsoft har nå bestemt at Umoe IKT blir en av 15 europeiske partnere som blir pilotkunde når vi drar i gang satsingen på unified communication, som definitivt er framtidens telefoniløsninger. Det er ikke uten grunn at toppledere i Microsoft har sagt at 2007 er året da vi for alvor går inn i talemarkedet, sier Lars Erik Norum som nylig ble produktsjef for unified communication i Microsoft Norge.

Han har tidligere jobbet med tilsvarende avanserte telefoniløsninger i Alcatel.

Les mere om hva Microsoft gjør med unified communication.

Går mot offentlig sektor

- Unified communication er et av våre store satsningsområder. Vi kommer til å tilby dette til en rekke av våre bedriftskunder. Det er ingen hemmelighet at vi har en forkjærlighet for kunder innen offentlig sektor og smb-markedet. Når det gjelder offentlig sektor så har vi allerede mange kunder på kommunalt- og fylkeskommunalt plan, sier Umoe IKT-direktør Svein Berntsen.

Han tror at mange av de nye telefoniløsningene som unified communication har vil være svært nyttig for disse gruppene.

På tvers av teknologier

Unified communication danner basis for moderne integrert (Unified) kommunikasjon og utnytter samspill på tvers av diverse teleteknologier.

Gjennom Unified communication kan alle kommunikasjonsformer benyttes og velges ut fra situasjon. Du vil se at instant messaging (IM)) kommer til å ta mer og mer over for e-post samt redusere en del av dagens telefonsamtaler.

Vil dele informasjon

Visuelle kommunikasjonsformer ekspanderer fra små enkle og personlige løsninger til avansert samhandling mellom grupper av mennesker. Denne type funksjonalitet må ut til mobile terminaler.

Deling av informasjon vil bli mer og mer viktig for å jobbe effektiv både i og mellom selskaper. Dette kan skje i "sanntid", det vil si på direkten eller i portaler der en jobber "asynkront" når det ikke er nødvendig å jobbe på samme tidspunkt.