Norlines' LNG-drevne godsskip Kvitbjørn og Kvitnos trafikkerer havner langs norskekysten og ned til Nord-Europa. (Bilde: Norlines)
MV Kvitbjørn bunkret LNG tre ganger underveis fra Kina til Norge tidligere i år. Rekkeviddden på 3.4000 nautiske mil. Det er nok til en rundreise mellon Nord-Europa og norske havner. (Bilde: Nor Lines)

KVITBJØRN OG KVITNOS

Gir, clutch og programvare: Store innkjøringsproblemer for Nor-Lines' LNG-skip

Kvitbjørn og Kvitnos har hatt mer trøbbel enn vanlig.

MS Kvitbjørn og MS Kvitnos

LNG-drevne godsskip (ro-ro-container) – levert fra verftet Tsuji i Kina i henholdsvis mars og august 2015.

Seiler nå i rute mellom Eemshaven og Cuxport, via Oslofjorden og havner langs kysten opp til Hammerfest.

  • Lengde: 120 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Dødvekt: 5.000 tonn
  • Bruttotonnasje: 9.000 tonn
  • Marsjfart: 15 knop
  • Værdekk: 1.560 m²
  • Ro-ro-dekk: 1.640 m²
  • Fryserom: 4.157 m³

Kapasitet tilsvarende minst 200 vogntoglast pr. skip. Kan ta rullende last, stykkgods, større prosjektlaster, containere og fryselaster.

I forhold til oljedrevne skip har Kvitnos og Kvitbjørn 38 prosent lavere klimagassutslipp, og utslippene av nitrogenoksid (NOx) er redusert med 90 prosent.

LNG-motorene er imidlertid ikke årsak til trøbbel.

Kvitnos ligger nå ved et verft i Horten. Reparatører fra Rolls-Royce er om bord for å rette feil på et gir.

Det er ikke første gang Rolls-Royce har reparatører om bord i de to nye godsskipene, som ble levert fra verftet i Kina tidligere i år.

Vedgår mye tull

Rolls-Royce tar problemene alvorlig.

– Det har vært flere enkeltutfordringer enn vi er vant med på nye skip med vårt utstyr om bord. Det er ingen klar sammenheng og ikke noe mønster mellom problemene. Det er enkelte av leveransene, både komponenter og software, sier kommunikasjonssjef Annette Bonnevie Wollebæk til TU.

Hun opplyser at feilene ikke kan tilskrives at det dreier seg om LNG-drevne fartøy. Rolls-Royce skylder heller ikke på verftet.

– Vi skal ikke fordele skyld, men det har vært mer feil enn vanlig på nye fartøy, sier Bonnevie Wollebæk.

  • "Vil gi mange moderne ferger på skraphaugen":

Grunnstøting

Administrerende direktør Tor Arne Borge i Nor Lines bekrefter at LNG-motorene ikke er årsak til problemene.

– Det har vært feil av forskjellige typer, også på del av gassystemet. Det jobbes med dette fortsatt, men setter likevel ikke skipene ut av trafikk i lengre periode. Mest alvorlig har feilen i programvaren som koblet ut clutch når man stanset baugtruster vært, og den var årsak til at Kvitbjørn gikk på grunn i sommer. Det var sjokkerende og trist med et så nytt skip, sier Borge til TU.

Programbytte

Skipet ble så skadet at det måtte bytte ut 35 tonn stål og var ute av drift en hel måned. Nor Lines hadde på den tid ikke rukket å kvitte seg med all eldre tonnasje og kunne sette inn skipet Cometa.

Programvaren til styringssystemet på både Kvitbjørn og Kvitnos er nå oppgradert.

– Rolls-Royce har totalleveranse og følger opp når noe går galt. Det er fortsatt innenfor garantitiden, sier Borge.

Terminal og havneutfordringer

Nor Lines har i år – ifølge eget utsagn – gjennomført den største omstillingen i nærskipsfarten på flere tiår. Det er ikke bare skipene som har slitt med innkjøring.

– Det er ikke alle havner som har vært klare for de to nye og større skipene. Manglende kapasitet både på lagring areal, terminalens trucker og begrensete/manglende Ro-Ro fasiliteter har gitt utfordringer i forhold til effektivitet i havn. Mange forhold er korrigert gjennom høsten og vi har nå en sterk positiv utvikling, sier Borge.

Alternativ

Nor Lines-sjefen er fortvilet over at kunder kan lide når skipene ikke går som planlagt.

Gods kan bli forsinket ved driftsstans på skipene. Først og fremst blir godset flyttet over på andre skip eller ved korte stopp, stående på skipet til det er seilklart igjen. Alternativt må godset flyttes over på bil og transportere på vei.

– Det er jo ikke det vi ønsker. Nor Lines arbeider kontinuerlig med å flytte gods fra vei og over på skip, sier Borge.

Med LNG-drift har skipene ca. 30 prosent lavere CO2-utslipp enn vanlig dieseldrevne skip, samtidig med at NOx-utslippet er 90 prosent lavere og uten svovel- og partikkelutslipp.

Skipene ble bygget i Kina og levert i vår og tidlig i høst. De fylte LNG bare to ganger på turen fra Kina til Norge.

  • Les også: