Spesielt elbilgeneral Rune Haaland (t.v), men også Rune Gerhardsen (Ap) har mange elbilparader på samvittigheten. Her er venter de i Borggården foran Oslo rådhus før gårdagens elektriske kortesje. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Generalen vinner tilhengere

Vi snakker selvsagt om Norsk Elbilforening .

Mye takket være de 800 Mitsubishi i-MiEV som hittil er solgt, har elbilforeningen doblet sin medlemsmasse siden nyttår, opplyser generalsekretær Rune Haaland.

En del av medlemmene viste seg fram på en elbilparade fra Oslo rådhus til Youngstorget torsdag. Der var Oslo-politikere fra samtlige partier på plass for å holde appeller om elbiler og rammevilkår.

Om lag 50 elektriske kjøretøy deltok i paraden fra rådhuset til Youngstorget torsdag. Foto: Per Erlien Dalløkken

– Avgiftsfritak i ti år

På Youngstorget var Venstre mest konkret.

– Vi mener elbilene må beholde avgiftsfritaket inntil det finnes minimum 100 000 av dem på norske veier. Det vil trolig si ti år fram i tid, sa Ola Elvestuen som er Venstres toppkandidat i Oslo i høstens valg.

Ifølge Haaland skal Elvestuen ha jobbet i kulissene hos daværende samferdselsminister Torild Skogsholm da elbilene fikk adgang til kollektivfeltet.

Dette er et insitament som forsvinner i nær framtid, erkjenner Elvestuen nå. Men like viktige gulrøtter som gratis bompassering tilgang til parkering/lading og ikke minst momssats på null, mener han det skal være mulig å opprettholde. Selv om en økt andel elbiler betyr provenytap for finansdepartementet.

Osloordfører Fabian Stang (H) rattet en elektrisk Fiat 500 i elbilparaden. Dette er en bil som konverteres av italienske Micro-Vett og importeres av Go Green. Foto: Per Erlien Dalløkken

100 ladepunkter i året

– Men det fordrer at regjeringen begynner å planlegge for disse virkningene, påpekte han.

Oslo har i dag 400 offentlige ladepunkter. Elvestuen mener utbyggingstakten de neste fire årene bør ligge på minst 100 nye ladepunkter årlig.

Nikolai Astrup, oslorepresentant på Stortinget for Høyre, lovte at også hans parti er garantister for dagens elbilinsentiver.

– De gunstige rammevilkårene må bestå. Det skal ikke stå på Høyre verken lokalt eller nasjonalt, sa Astrup.

Skole-lading

Aps ordførerkandidat Rune Gerhardsen hadde merket seg at elbilkortesjen fra rådhuset, som ble eskortert av politiet, hadde fått adgang til å kjøre på rødt lys. Han dro en spøk om at adgang til rødtlyskjøring kunne bli en del av elbilinsentivpakka.

Han var trolig mer seriøs da han lanserte tanken om å forby forbrenningsmotorer i Oslo sentrum. En slik forbudssone kan imidlertid ligge 20 år fram i tid.

Varaordfører Aud Kvalbein (KrF) beskrev seg selv som en elrype etter å ha fått skyss med en av Espen Bjerks skutere i paraden fra rådhuset.

Hun lanserte et konkret forslag hennes parti vil jobbe med i Oslo: Alle skoler skal få minst 1–2 ladepunkter for å oppmuntre lærere og ansatte til å kjøre elektrisk, og i sin tur påvirke den oppvoksende generasjon.

Norsk Elbilforening har doblet sitt medlemstall og har få problemer med å fylle Youngstorget på kort varsel. Foto: Per Erlien Dalløkken

Forutsigbarhet

Ole Henrik Hannisdahl, leder av Grønn Bil , framhevet at det er gjort veldig mye bra av norske politikere som har sin del av æren for at det nå finnes 4 200 norskregistrerte elbiler.

Skal de politiske målene for en økt ladbar bilpark nås, må momentet verdens beste rammevilkår har bidratt til utnyttes. Da er det tre ting som gjelder, uttalte Hannisdahl:

– Forutsigbarhet, forutsigbarhet og forutsigbarhet. Både for dem som skal kjøpe og selge disse bilene. Alle skjønner at vi ikke kan bygge 16 kollektivfelt mellom Asker og Oslo. Men forsvinner de øvrige insentivene, vil det skape usikkerhet i markedet, advarte Hannisdahl.

Rune Haaland, som ikke har noe imot å tituleres som "elbilgeneralen", dirigerer elbilparaden før avgang fra rådhuset. Foto: Per Erlien Dalløkken