GARDERMOEN 10 ÅR: Om et par måneder er det 10 år siden Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet som nye hovedflyplass. (Bilde: Truls Tunmo)
VANSKELIG VÆR: ¿Gardermoen er nok den flyplassen i Europa med de mest krevende forholdene når det gjelde underkjølt regn og tåke, sier Knut Backer. Han er kaptein i SAS og nestleder i Norsk Flygerforbund. (Bilde: Truls Tunmo)

– Gardermoen verst i Europa

  • Motor

Den 14. desember i 1998 smalt det bokstavelig talt på Gardermoen.

Den dagen står som luftfartshistorien verste på grunn av ekstreme værforhold.

Motorrtøbbel

Mange fly fikk isdannelser på baksiden av kompressorbladene i jetmotorene.

Bare et par måneder etter at den nye hovedflyplassen åpnet, ble 10 jetmotorer ødelagt denne dagen på grunn av underkjølt regn. Hendelsene medførte skjerpende fokus på isingsfare hos flyselskapene.

Amerikansk "konkurrent"

– Gardermoen er nok den flyplassen i Europa med de mest krevende forholdene når det gjelder underkjølt regn og tåke. Sånn sett er det den verste flyplassen i Europa, sier Knut Backer. Til daglig er han flykaptein i SAS.

Han sammenligner Gardermoen med Denver i Colorado, USA. Der medfører ofte værforholdene isingsproblemer.



Ikke fokus

– Vi visste at det kunne danne seg is i motorene før hendelsene på Gardermoen i 1998, men det var tidligere ikke spesiell fokus på problemet. Men etter den desemberdagen for snart 10 år siden, har vi skjønt at vi må være ekstremt oppmerksomme på ising, sier Backer.

Selv om 10 jetmotorer ble ødelagt den 14. desember 1998 på Gardermoen, skjedde til alt hell ingen ulykker. Noen av flyene måtte lande med redusert effekt, og noen maskiner måtte avbryte takeoff.

– Isingen på baksiden av kompressorbladene førte til ekstreme motorskader og reparasjoner som koster en formue, sier Backer.



Vet mer

Han sier at flyselskapene nå vet mer om hvilke værforhold som kan føre til ising i motorene.

– Hvis det er det minste tegn til isdannelse, sjekker vi nå alltid fysisk baksiden av kompressorbladene i motoren. Enten gjør kapteinen det, eller styrmannen. Jeg vil understreke at vi er ekstremt nøye med å gjøre dette på grunn av flysikkerheten, sier Backer.

Han forteller at is i motorene også blir fjernet ved hjelp av varme før oppstart.

– Blir isingen for kraftig, stopper vi operasjonene. Vi har også rutiner for å fjerne is som kan ha dannet seg under uttaxing. Da ruser vi motorene på rullebanen før avgang, og instrumentene vil fortelle om kompressorbladene er isete eller ikke.



Problemer for passasjerer

Grunnen til at det tidvis er underkjølt regn og tåke på Gardermoen, er ifølge Backer at fuktig luft kommer sigende fra Hurdalsjøen og Mjøsa som ligger nord for flyplassen.

– Sett fra de reisendes synspunkt, blir Gardermoen ved slike værforhold en problemflyplass fordi kapasiteten blir redusert som følge av forsinkelser. Sånn sett kan man si at Gardermoen ikke har noen ideell beliggenhet. Står vi ved takeoff uten å være skråsikre, kjører vi tilbake til gaten. Derfor har vi ikke hatt et eneste motoruhell på grunn av ising etter den 14. desember i 1998, forsikrer Knut Backer.