LANG: Skandi Aker er 157 meter lang.

Går dypere og dypere

  • Olje og gass

AKOFS

Brønnintervensjon, service og vedlikehold basert på bruk av spesialskip. Kan operere ned til 3.000 meters dybde. To skip, Skandi Aker og Aker Wayfarer, utstyres og sertifiseres for produksjonstesting av brønner. Ble en del av Aker Solutions 1. april 2009 etter det mye omtalte salget fra Kjell Inge Røkkes Aker ASA.

Skandi Santos

  • Bygget ved STX Europe 2009.
  • Lengde: 121 m
  • Bredde: 23 meter
  • Dødvekt: 5.500 tonn
  • Dekksareal: 1.300 m2
  • Lugarkapasitet: 120
  • Fra 1. mars 2010 på femårs-kontrakt for Petrobras i Brasil

Skandi Aker/Aker Wayfarer

  • Verft: STX Europe
  • Levering: Skandi Aker mars 2010, Aker Wayfarer oktober 2010
  • Lengde: 157 meter
  • Bredde: 27 meter
  • Dødvekt: 10.500 tonn
  • Dekksareal: 2.100 m2
  • Kran: 400 tonn aktiv heave-kompensasjon
  • Moonpool og ROV
  • Lugarkapasitet: 140

Når oljeselskapene skal tyne mest mulig ut av oljefeltene, må brønnene og utstyret vedlikeholdes og modifiserer. Det er nesten hyllevareteknologi når plattformen er bunnfast.

Verre er det når det skjer på 500 meter og ned mot 3.000 meter. Foreløpig er det eneste alternativet dyre, flyttbare rigger. Markedet for brønnvedlikehold for undervannsfelt er på full fart oppover.





Stive rør

Illustrasjonen viser hvordan AKOFS skip kan operer ened til 3.000 metersd  dyp med stive stigerør. Det gjør skipet i stand til å utføre avanserte jobber på brønner og utstyret på havbunnen. Skipet er også sertifisert for å teste brønner. Da må gass fakles, som vi ser bak. 
Forlaring på begrepene:  EDP - Emergency disconnect package
WCP - Well control package
XMT - Subsea tree
LRP: Lower riser package
HELT NED: Aker Solutions kan gå helt ned i brønnen og gjøre vedlikehold slik at produksjonen øker. AKOFS
Aker Oilfield Services er det eneste selskapet som har utviklet skip og utstyr for å gjøre det på dyp ned mot 3.000 meter med stive ristere (stigerør) der utstyr kan sendes ned i brønnen, voks kan fjernes, vedlikehold kan utføres og ventiler stenges.

Aker Solutions og datterselskapet Aker Oilfield Services er i ferd med å skaffe seg tre skip, spesialdesignet og med spesialutstyr.

– Vi har vært tidlig ute med å se behovet. Skipene og utstyret er designet i samarbeid med ekspertisen hos oljeselskapene BP, Total, Chevron og Petrobras. Vi har tatt med kundene på råd og lyttet til dem, sier Egil Martinussen, administrerende direktør i Aker Oilfield Services (AKOFS).





Skreddersydde skip

Det første av tre skip, Skandi Santos, er sendt til Brasil og er i gang med arbeider for Petrobras. Det har allerede bevist at teori og praksis stemmer. Spesialskipene erstatter rigger. Dagratene for et skip er langt lavere enn for en rigg, og arbeidet kan gjøres raskere med kortere tid for flytting.

– Skandi Santos sparer Petrobras for seks riggdager per undervannsbrønn, sier Egil Martinussen. Skipet er ikke utrustet for brønnintervensjon, men installerer juletrær og subseautstyr ned til 2.000 meter.

Aker Solutions konkurrerer med rigger som har dagrater på 500.000 – 600.000 dollar per døgn. Martinussen vil ikke si hvor mye de må ha for sine skip, men i andre sammenhenger har leie av avanserte offshoreskip vært ned mot halvparten.

Egil Martinussen, adm.dir i Aker Oilfield Solutions.
JOBBER: Egil Martinussen, adm.dir i Aker Oilfield Solutions ser et stort markedspotensial for brønnintervensjoner etter hvert som installasjonene begynner å bli modne og produksjonen faller. Tore Stensvold

Kvikker opp gamle brønner

Aker-selskapet sikter seg inn mot en nisje som bare blir større og større. Undervannsbrønner installert i perioden 2003-2004 og tidligere er modne for vedlikehold. Dersom produksjonen skal opprettholdes, må brønnene vedlikeholdes.

– Vi ser at dette markedet blir større og større framover. Det blir for dyrt med rigger, og oljeselskapene har ikke råd til å se på at produksjonen går ned når de vet at det ligger masse olje igjen. Våre skip kan selvsagt også benyttes på brønner på små dyp, sier Martinussen, som dermed regner det som fullt mulig å sikre beskjeftigelse for alle tre skipene.





Kompletterer fra konsern

Ettersom oljeselskapene selv har vært med og definert utstyrsbehov og egenskaper, regner Aker-selskapet med at det skal bli vanskelig å si nei til å hyre inn ett av deres skip, dersom de er konkurransedyktige.

– I Aker-systemet behersker vi all teknologien. Men kundene har alltid viktige innspill for å optimalisere. Det regner vi med at de setter pris på når vi vurderes for en kontrakt, sier Martinussen.

De tre spesialskipene i Aker Oilfield Services flåte vil for noen oppgaver være litt for godt utstyrt, og for andre ideelle.

– Det gjør at vi også kan dekke et større marked. Våre skip kan like godt jobbe på subseainstallasjoner på små dyp. Med en dekkskran på 400 tonn åpner det seg muligheter på installasjonsmarkedet. Det gir oss fleksibilitet, sier Martinussen.

Skandi Aker på sjøprøver utenfor Shetlandsøyene i våres.
Skandi Aker/Skandi Wayfarer:

Verft: STX Europe 
Levering: Skandi Aker mars 2010, Aker Wayfarer oktober 2010 . 
Lengde: 157 meter 
Brede: 27 meter 
Dødvekt: 10.500 tonn 
Dekksareal: 2.100 m2 
Kran: 400 tonn aktiv heave-kompensasjon 
Moonpool og ROV 
Lugarkapasitet: 140
KAPASITET: Tårnet og krana på Skandi Aker synes godt. Her fra sjøprøvene i mars/april etter levering fra STX Europe. AKOFS

Dypere og vanskeligere

Norge har vært pionerer på å utvikle utstyr og teknologi for brønnintervensjon uten stigerør, men på grunnere vanndyp. ved hjelp av "wireline" – fleksible slanger og koblinger til undervannsutstyret og brønner, kan en del arbeidet gjøres fra skip.

Skandi Aker på sjøprøver utenfor Shetlandsøyene i våres.
Skandi Aker/Skandi Wayfarer:

Verft: STX Europe 
Levering: Skandi Aker mars 2010, Aker Wayfarer oktober 2010 . 
Lengde: 157 meter 
Brede: 27 meter 
Dødvekt: 10.500 tonn 
Dekksareal: 2.100 m2 
Kran: 400 tonn aktiv heave-kompensasjon 
Moonpool og ROV 
Lugarkapasitet: 140
Norge har vært pionerer på å utvikle utstyr og teknologi for brønnintervensjon uten stigerør, men på grunnere vanndyp. ved hjelp av AKOFS

Men strømforhold etter hvert som havdybden øker fra 450 meter til ned mot 900 meter, gjør det vanskelig med "wireline". Det er også begrenset hvor mye arbeid som kan gjøres på brønner. Island Offshore var først ute med skip og utstyr for dette, men Aker-systemet skjønte at det var en nisje de også måtte inn på.

– Vi har ekspertisen med brønnserviceselskapet Aker Well Services og kan bruke våre skip til slike arbeider. For større dyp og mer komplekse oppgaver er våre skip med stive ristere å foretrekke for oljeselskapene, sier Martinussen.





Rigg neste?

Aker-selskapet er nå ett av tre som er prekvalifisert av Statoil til å levere inn tilbud på en langtidskontrakt for brønnintervensjon med stigerør. Kontrakten innebærer imidlertid at det bygges en egen rigg etter Statoils spesifikasjoner.

– Vi vil ikke bare basere oss på skip som arbeidsplattform, men kan også benytte rigg. Det er vår samlede ekspertise, kunnskap og spesialutstyr for å utføre den type jobber Statoil er ute etter som er avgjørende, sier Martinussen.