GAMMEL BLIR NY: Slik ser den ut, miksemaskinen som Cowi benytter. (Bilde: COWI)

Gammel veibyggingsmetode får nytt liv

Ved å blande leirjord og brent kalk oppstår en kjemisk forbindelse som gjør jorden opp til ti ganger sterkere.

Ingeniører i danske Cowi anbefaler nå at denne metoden brukes til å stabilisere nye veier.

Økt bæreevne

I dag fjerner man vanligvis jorden ned til 110 centimeters dybde, men med denne gamle metoden - som nå blir ny - trenger man bare å fjerne 80 centimeter av jorden.

For å blande leire og kalk bruker Cowi en stor miksemaskin på hjul. I blandingen oppstår en kjemisk forbindelse som bryter leirpartiklenes faste struktur, og får dem til å henge bedre sammen. Dermed får jorden egenskaper som minner om friksjonsjord.

- Jordens bæreevne blir i flere tilfeller høyere enn ved bruk av sand og grus, sier prosjektleder Arne Blaabjerg Jensen til danske Ingeniøren.

Allerede i bruk

Brent leire ble brukt til veibygging i Danmark frem til 1970. Da ble den byttet ut fordi man med datidens teknologi fikk bedre bæreevne med sand og grus, som i tillegg kunne kjøpes veldig billig.

I dag har prisene på grus imidlertid steget enormt i takt med etterspørselen, og det er derfor Cowi nå vil gjøre den gamle metoden til fremtidens metode.

Allerede er leirjord og brent kalk brukt under den nye motorveien mellom Ringe og Odense på Fyn.

Ikke i Norge

Metoden er best egnet for motorveier, hvor det ikke er nødvendig å grave ned kabler og kloakkledninger under veiene.

- Miksemaskinene er veldig tunge, og kloakkledningene risikrerer å bli knust under presset, sier Arne Blaabjerg Jensen.

Han spår at metoden vil få et stort comeback, og at den vil bli standard for all veibygging i Danmark i fremtiden.

I Norge er det imidlertid urealistisk at en slik metode vil fungere, siden den forutsetter grunnforhold uten fjell.