BLIR LNG-TERMINAL: Golar Spirit, ett av tankskipene til Golar LNG som nå skal bli en flytende gassterminal i Brasil. (Bilde: Golar LNG)
LNG-TANK: 3-D illustrasjon av en Moss Maritime LNG-tank på et LNG-skip. (Bilde: Moss Maritime)

Gamle skip blir gassterminaler

LNG-terminaler

Gass som energikilde er et produkt i kraftig vekst. For markeder som ligger langt unna gasskilden, er flytende naturgass (LNG) en attraktiv energikilde.



Tradisjonelt har skipsrederne stått for frakten av LNG fra eksportør til importør. Et av norske rederier som opererer i dette markedet er Golar LNG.



Golar LNG tok tidlig beslutningen om at de ønsket å være i markedet for LNG-terminaler. Kontrakten med det brasilianske oljeselskapet Petrobras ble inngått våren 2007.



Kilde: Moss Maritime

Kontrakten om leie av de to båtene, som i mange år har gått som ordinære LNG-tankere, har en verdi på 860 millioner dollar over en 10-års periode.

Nå konverteres de til flytende LNG-terminaler, noe som har medført store utfordringer.

Pionerer

–Det er første gang man tar eksisterende LNG-båter og konverterer de til mottaksterminaler for LNG., sier direktør for forretningsområdet gass i ingeniørselskapet Moss Maritime AS, Tor Skogan.

Derfor har selskapet ingen konkrete erfaringer å støtte seg til, og det har vært en av hovedutfordringene.

Nytt og gammelt

- Det har vært nødvendig med mye utvikling på teknologisiden for å få til dette. Dessuten har det vært utfordrende å få til en fornuftig integrering av det nye utstyret som skal passesammen med det eksisterende utstyret ombord, opplyser Skogan.

Selskapet har bistått Golar LNG med konseptutvikling og detaljprosjektering.

–Vi har også vært med på spesifisering og innkjøp av utstyr til konverteringen, tilføyer Skogan.





Kraftunderskudd

De to LNG skipene, Golar Spirit og Golar Winter, skal ligge ved havn i Rio de Janeiro og i Pecem nord i Brasil. Her får de forsyninger av gass fra trafikkerende LNG-skip.

Fra de flytende mottaksterminalene sendes fordampet gass i rørledninger til kraftverk på land.

–Fremdriften går som planlagt. Golar Spirit skal leveres Petrobras andre kvartal i år, mens Golar Winter skal leveres samme kvartal i 2009, sier Skogan.

Regassifiseringen av LNG fra de flytende terminalene som blir liggende ved de to brasilianske havnene, vil være med på å dekke behovet for strømforsyning til deler av Brasil.