Dette bildet ble tatt den gangen gamle Nautesund bru fremdeles var en vegbru. Den ett-felts brua var en del av hovedforbindelsen mellom Notodden og Grenland. Til venstre ses nye Nautesund bru under bygging. (Bilde: Anders Haakonsen)

Gamle Nautesund bru rives etter bare 51 års tjeneste

Nautesund bru er en 190 meter lang myk hengebru med et 130 meter langt hovedspenn. Myke hengebruer var en gang en norsk spesialitet. De skiller seg ut fra moderne hengebruer ved at de mangler fagverk. Kjørebanen er bare avstivet av bjelker og tverrbærere.

Nautesundet skiller Heddalsvatnet og Bråfjorden i Sauherad kommune. Brua som er oppkalt etter sundet inngår i riksveg 360, som er hovedforbindelsen mellom Notodden og Granland. Det er vanskelig å forestille seg når man ser den gamle brua. Den har bare ett felt, og det er så smalt at to biler ikke kan passere hverandre.

I 1986 var den nye Nautesund bru klar til å overta biltrafikken. Den har et spenn på 105 meter - det lengste stålbjelkespenn i landet den gangen.

Nybrua kunne ikke gi myke trafikanter trygg ferdsel over sundet, den oppgaven ble overlatt til den gamle hengebrua. Denne viste seg imidlertid å være dyr å vedlikeholde. Etter hvert ble det klart at den ikke kunne bli stående lenge. Dermed gikk det som det ofte gjør: Når en bru eller en annen konstruksjon ikke har lenge igjen, blir vedlikeholdet nedprioritert og forfallet skyter fart.

Gamle Nautesund bru har vært spesielt komplisert å vedlikeholde, ikke minst fordi innfestingen av hengestagene blir stående i vann etter regnvær, og det tar lang tid før vannet tørker bort.

Midler fra Regjeringens tiltakspakke skal finansiere rivingen. Senere i år blir en gang/sykkelbane i stål påmontert den nye brua. Den blir finasiert på samme måte. Før den kommer opp, blir kjørebanen på den nye brua innsnevret for å gi plass til et midlertidig gangfelt.

Denne rekkefølgen kan virke unaturlig. Forklaringen er at gamlebrua er i så dårlig forfatning at rivingen ikke kan utsettes. Gang/sykkelbanen kan ikke påbegynnes umiddelbart, først må den prosjekteres. Den nye Nautesund bru ble bygd med tanke på at en gang/sykkelbane skulle påmonteres senere, men den gangen var forutsetningen at brua ikke kunne brukes av kjøretøyer med høyere totalvekt enn 50 tonn. Nå vurderes det å heve grensen til 60 tonn. Det får konsekvenser for utformingen av gang/sykkelbanen.

Den totale regningen for rivingen av den gamle brua og byggingen av den nye gang/sykkelvegen er beregnet å komme på rundt 17 millioner kroner. Vegvesenet tar sikte på at alt skal være ferdig før jul i år.