(Bilde: Hyundai)
Peter Stockley, Unitor Marine Systems. (Bilde: Ole Helgesen)
(Bilde: Hyundai)
(Bilde: Hyundai)

– Game over, Japan

  • Olje og gass

Vil satse på cruiseskip



De store koreanske verftene konsentrerer seg om å bygge «High value added» skip og rigger. Det vil si mer kostbare, høyteknologiske som LNG-skip, LPG, nedsenkbare rigger og flytende produksjonsskip. Ifølge Morten Henry Westvik, handelsråd ved den norske ambassaden i Sør-Korea, har de store verftene i Sør-Korea ambisjoner om å satse på cruiseskip.

– Dette vil de starte med innen noen få år. Det er helt naturlig at de satser på dette ettersom profittmarginen er betydelig høyere enn for skip til den merkantile flåten.





Miljø i fokus

– Miljøutfordringene kommer til å prege shippingbransjen sterkt i tiden fremover. Ny lovgivning kommer til å sette strenge krav rundt Sox, Nox, CO 2 og ballastvann, sier Peter Stockley i Unitor Marine Systems som er eid av Wilh. Wilhemsen. Selskapet leverer sikkerhets- og miljøutstyr til nye og eldre båter. Stockley forteller at etterspørselen etter miljøprodukter bidro til at selskapets omsetning økte med 34 prosent i fjor.

Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea er som en gigantisk, men likevel svært effektiv, versjon av en moderne bilfabrikk.

Verdens største verft har til enhver tid minst 25 massive skip under konstruksjon, noen opptil 15 etasjer høye.

Store tanker

Verftet i den tidligere lille fiskerlandsbyen Ulsan strekker seg fire kilometer langs kysten i Mipo Bay, nærmest som et symbol på hvordan koreanerne tenker når de bestemmer seg for å satse; stort.

For innbyggerne i landet, som på de fleste måter har vært skvist mellom Kina og Japan, handler det om å bli best.





Tapt kamp

Sør-Korea har blitt verdens største skipsbyggernasjon. Og Hyundai Heavy Industries er verdens største verft.

– Det er fem-seks år siden Korea ble størst. Vi har fremdeles sterk konkurranse fra Japan, men jeg vil likevel si at det er «game over». Japanerne har konsentrert seg om masseproduksjon, nærmest på samlebånd, mens vi har fokusert fleksibilitet. Og det er spesialfartøy som er fremtiden. Dette er ikke japanerne rustet til. De får problemer med spesialbestillinger og endrede krav. Derfor tror jeg de har tapt kampen, sier visepresident i Hyundai, J. G. Kim.

Han forteller hvordan det koreanske verftet bevisst har fokusert kjernekompetanse og fleksibilitet for å kunne takle endringstempoet i verdensøkonomien.





100 millioner dødvekt tonn

I 1980 hadde koreanske verft mindre en 5 prosent av det globale skipsbyggermarkedet. I 2006 hadde Sør-Korea 35 prosent av alle ferdigstilte skip, 36 prosent av ordreboken og 38 prosent av nye bestillinger i verdensmarkedet.

Tilsvarende for Japan var 30, 22,9 og 19,2 prosent.

Hyundai-verftet har 15 prosent av det globale skipsbyggingsmarkedet. Siden 1972 har det blitt levert 1170 skip til 220 kunder fra 45 land. I 2005 nådde verftet den ganske utrolige grensen på 100 millioner dødvekt tonn produsert på et år.

– I år er målet en omsetning på 16 milliarder dollar, sier Kim. Han forteller at de har 31 000 direkte ansatte, men det er nærmere 50 000 som jobber ved verftet hvis man tar med de ansatte fra leverandørene. Visepresidenten i Hyundai er kledd i en kjedelig, grå uniform. – Alle de ansatte skal være likeverdige. Til og med CEO-en går i selskapets uniform hver dag, sier han.