Ett av forslagene til ny kryssing av Oslofjorden: En fritt frambyggbru mellom Røyken og Frogn. (Foto: Rambøll)

KRYSSING AV OSLOFJORDEN

Fylkesmannen vil droppe bru over Oslofjorden

Uenig med Vegvesenet.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus vil utvide Oslofjordtunnelen, da bru over Håøya kan ødelegge friluftsområder. Vegvesenet holder fast på bru.

– Vi mener at for trafikantene er det bru som kan gi størst nytte, blant annet i form av redusert reisetid, sier Anders Jordbrekke i Statens vegvesen til NRK.

– Motorvei over fjorden

Etter at konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden la fram sitt forslag i november i fjor, har Vegvesenet ment at alternativet med bru fra Frogn til Røyken, over Håøya, er best. Likevel har de fortsatt å utrede nytt løp i Oslofjordtunnelen.

Nå går fylkesmiljøvernsjef Are Hedén hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus mot Vegvesenet.

– Det blir jo som å få en motorvei over fjorden i et veldig viktig område for friluftslivet. Det vil ha stor negativ betydning i et område som nå er relativt uberørt, sier Hedén.

Les også: Slik vil aksjonistene stoppe bruene over Oslofjorden

Buskerud sier også nei

Han mener alternativet med å utvide Oslofjordtunnelen med et løp nummer to er bedre. I etterkant av Vegvesenets utspill har også Fylkesmannen i Buskerud sagt nei til bru.

Til slutt er det regjeringen som avgjør hvordan Oslofjorden skal krysses i framtiden.

Konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden foreslo veiforbindelse mellom Moss og Horten, samt bru ved Hurum eller et nytt løp i Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen og Fylkesmannen i Oslo er nå uenige.
Konseptutvalget for kryssing av Oslofjorden foreslo veiforbindelse mellom Moss og Horten, samt bru ved Hurum eller et nytt løp i Oslofjordtunnelen. Statens vegvesen og Fylkesmannen i Oslo er nå uenige. Statens Vegvesen
Les også:

Derfor velger de den dyreste løsningen over Oslofjorden

Slik svarer Vegvesenet brumotstanderne

Dette er forslagene til ny Oslofjord-bru