AVKLARER: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete avklarer finansieringen av det utvidete fylkesveinettet vi får fra neste år. (Bilde: Werner Juvik)

Fylkene får veipenger

  • Bygg

Fylkeskommunene overtar i tillegg ansvaret for 78 riksveisamband. Etter denne omleggingen blir staten sittende med ansvaret for 10 000 km riksveinett.

Like mye

Samferdselsdepartementet lover nå at fylkene skal få overført like mye penger for disse veiene som staten bruker på dem i 2009.

I tillegg skal fylkeskommunene få 1.5 milliarder kroner ekstra i frie midler. Men skal vi tro pressemeldingen fra departementet er ikke disse midlene så frie at det gjør noe.

"I dette beløpet inngår ein milliard kroner som regjeringen føreslår for å styrke rammene til fylkesvegane utover dagens nivå. Fylka vil òg kunne bruke av veksten utover dette til å satse på samferdsel.", skriver departementet. Totalt skal det bli 6.9 milliarder kroner.

Kompensasjon

Samferdselsminister Navarsete viser til en rentekompensasjonsordning med en ramme på to milliarder kroner og et behov for 500 millioner kroner til rassikring som er varslet i Nasjonal Transportplan.

Dette kommer i tillegg til de overførte midlene og veksten i de frie inntektene, heter det. Det er litt uklart om det er en lekkasje fra kommende statsbudsjett eller kun fagre løfter.

Statlige turistveier

Men de nasjonale turistveiene forblir statlige, selv om de ble foreslått i NTP at de skal overføres til fylkeskommunene.

Men de 100 millionene som var satt av til dette skal ikke være trukket tilbake, og således bety en ytterligere styrking av fylkeskommunenes økonomi.

Fylkene får også 117 millioner kroner ekstra til de stillingene som nå må opprettes for å ivareta det nye veiansvaret.