IT

Funcom-veteraner med nytt spillselskap

Dag Yngve Dahle
18. juli 2011 - 08:26

I Funcom hadde de titlene technical art director, art director, technical director og technical animation director.

Utenlandserfaring

Nå har kvartetten Sigbjørn Galåen, Christer Sveen, Eigil Jarl Halse og Kjetil Hjeldnes forlatt Funcom for å etablere spillutviklingsselskapet Blink Studios.

– Etter mange år i Funcom realiserer vi nå drømmen om å prøve for oss selv. Drivkraften er å få til noe eget i et beinhardt marked, sier Christer Sveen, regissør/art director i Blink Studios, til Teknisk Ukeblad.

Kollega Sigbjørn Galåen, som er produsent/technical art director i selskapet, følger opp.

– Vi har jobbet i spillselskaper både i Danmark, London og California i før vi begynte i Funcom. Det er denne erfaringen vi nå vil omsette i egne prosjekter, sier Galåen.

Nylig tikket det inn et brev med gode nyheter: De var tildelt 1,5 millioner kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt.

Billigere enn før

Forutsetningene for å lykkes er dermed solide. Gründerne mener timingen for etableringen er god.

– Terskelen har vært for høy tidligere. Endringer i markedet har gjort at tidspunktet nå er mye bedre, sier Galåen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Sveen peker på to viktige faktorer:

– Nå koster det ikke nødvendigvis 100 millioner kroner å utvikle ett spill. Nå er det blitt et stort marked for spill på mobile plattformer som nettbrett og smarttelefoner, og slike spill er ikke så kostbare å utvikle. Det passer et lite spillstudio som vårt. Investeringsgraden og risikoen vil være mindre enn i for eksempel Funcom, sier Sveen. Han legger til:

– Lisenseringsendringer har også gjort det mulig å kjøpe inn deler av det teknologiske fundamentet for et spill, sier han.

Det norrøne

En annen faktor er færre fordyrende mellomledd.

– Digital distribusjon og salg av spill, for eksempel i Apples App Store, Android Market og Playstation Network, gjør at færre kroner går til grådige mellomledd. Til tross for lavere utsalgspris og Apples andel på 30 prosent, sitter vi igjen med nesten like mye per spill enn om vi selger spillet i en eske i en butikk, sier Galåen.

Utviklingstilskuddet de fikk gjelder rollespillet "Skar: The Hammer Returns". Dette er selskapets første satsing, og spillet skal være ferdig i tredje kvartal neste år.

Spillet har et norrønt tema, noe kvartetten vil satse mer på videre.

– Norrøn mytologi er en gullgruve. Hvis det norrøne temaet fungerer, vil vi videreføre dette i andre spill. Vi satser på en 10 - 12 måneders utviklingsperiode for spill, noe som betyr kortere og mindre kostbare produksjoner enn det vi jobbet med i Funcom. I tillegg vil vi, særlig nå i begynnelsen, ta oppdrag med å utvikle mindre apps for ulike oppdragsgivere, sier Sveen.

Samarbeid

Blink Studios vil ikke bli det nye Funcom.

– Vi vil vokse langsomt og kontrollert. Vi vil heller forbli et relativt lite studio der alle produserer eller et stort og topptungt selskap med mange høvdinger og få indianere. 20 - 30 ansatte kan være et passende antall på sikt, sier Galåen.

– Hva synes Funcom om dette?

– Vi har god dialog med dem. Det kan være at vår avgang i begynnelsen var en liten utfordring for Funcom, men de har håndtert dette greit. De har solide fagfolk, blant annet i avdelingen i Montreal, sier Galåen.

– Vi er opptatt av å ha et godt forhold til dem. Det kan for eksempel hende det blir snakk om et framtidig samarbeid, sier Sveen.

Har tro

Norsk Filminstitutt legger vekt på at de fire gründerne har mange års erfaring.

– Det finnes i dag nær 500 000 ulike spill i Appstore, men vi tror Blink Studios med sin kompetanse og ambisjoner vil å skille seg ut i apps-markedet med dette gjennomarbeidede og ambisiøse spillet, sier Kaja Hench Dyrlie, produksjonsrådgiver ved Norsk filminstitutt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.