(Bilde: Johannessen, Sara)
HALVPARTEN: Terminalbygget på Flesland er dimensjonert for nær halvparten så mange passasjerer som nå passerer flyplassen. (Bilde: Avinor)
OPTIMIST: På Flesland er kapasiteten sprengt for mange år siden. ¿ Vi fortsetter planleggingen, sier Dag Aksnes, lufthavnsjef på Flesland. (Bilde: Avinor)
UTSATT: Lasse Bardal, lufthavnsjef på Værnes har allerede fått beskjed om at prosjekter for til sammen en milliard kroner må utsettes. (Bilde: Avinor)
TRUENDE SKYER: Audun Lågøyr i BNL ser truende skyer og frykter både permitteringer og konkurser. ¿ Grunn til bekymring, sier han om at Avinor må utsette byggevirksomhet. (Bilde: Joachim Seehusen)
ARBEIDSPLASSER: Avinor har planer om utvidelser og oppgraderinger for milliarder av kroner på landets 46 flyplasser. Nå kan mye bli utsatt og arbeidsplasser forsvinne. (Bilde: Avinor)

Full stopp på flyplassene

  • Bygg

Avinor sliter med kraftig trafikknedgang og null penger fra regjeringens krisepakke. Det fører til at alle investeringer som kan skyves på, utsettes.

Les saken: Store tap for Avinor

– Vi fikk beskjed før jul, så for Værnes er de store investeringene allerede lagt is, forteller lufthavnsjef Lasse Bardal.

Nå er det kun sluttføring av allerede påbegynte prosjekter. Det er hotell, nytt P-hus, brannstasjon og driftsbygning.





Mer enn en milliard AVSLUTTER: På Værnes er det kun ferdigstillelse av allerede påbegynte arbeider, som dette P-huset. Ingen nye prosjekter blir startet, til tross for store behov.

Mer enn en milliard

På Værnes er det planer om å bygge en kulvert over jernbanelinjen for å få plass til seks nye flyoppstillingsplasser og en commuterterminal for propellfly.

Så skal terminalen utvides og nytt bagasjehåndteringssystem installeres.

– Det utgjør i hvert fall mer enn én milliard til sammen, sier Bardal.





Trafikknedgang betyr lite

Utvidelsene og oppgraderingene skulle pågått i fem år, dermed ser det ut som om investeringer for drøyt 200 millioner kroner ikke blir gjennomført i år.

Hittil i år har Avinor registrert en nedgang i flytrafikken på rundt ti prosent.

– Ja, men starter vi å investere når oppgangen igjen er et faktum vil vi slite i mange år. Dagens systemer må driftes helt til de nye er ferdig installert.

Bardal anslår at utsettelsen på Værnes vil ramme omtrent 150 arbeidsplasser.





Arkitektkonkurranse i Bergen

Også på Flesland i Bergen sliter Avinor med en utdatert flyplass som nå kanskje ikke blir oppgradert.

Det foreligger en Masterplan og det er valgt ut fem arkitektfirmaer som skal delta i en konkurranse om utvidelse av flyplassen.

Utvidelsen skal foregå i to trinn. Det første vil øke kapasiteten til syv millioner reisende innen 2011, i neste byggetrinn er planene å utvide til ti millioner passasjerer.





Sprengt for mange år siden NÆR GRENSEN: Flesland kan klare 25 fly hver time, men der går grensen. Denne nås nå ukentlig. Det er taksebaner som skaper de største hindrene, går det frem av masterplanen for utbygging. Avinor

Sprengt for mange år siden

– Terminalen er bygget for 2,8 millioner passasjerer. nå har vi fem millioner og kapasiteten er sprengt selv om vi tar med den reduserte trafikken vi har nå. Flesland er overmoden for utvidelse, sier lufthavnsjef Dag Jarle Aksnes.

Han understreker at foreløpig er ingenting styrebehandlet i Avinor, og foreløpig fortsetter planleggingen av en oppgradering av Flesland.

– Vi skal investere rundt 200 millioner kroner hvert år i de neste fem årene. I år skal det stort sett gå til bygge- og anleggsnæringen.

Aksnes har ikke oversikt over hvor mange arbeidsplasser det er snakk om.

– Men det er klart at vi snakker om et betydelig antall.

I inneværende år planlegger Aksnes en oppgradering av taksebaner og lysanlegg.

– Det vil øke både sikkerheten og kapasiteten vår, sier han.





Positivt i Kristiansand

På Kjevik er lufthavnsjef Thomas Langeland positiv.

– Vi har planlagt å bygge nytt tårn og sikringsbygg i år. Dette er delvis som resultat av pålegg fra myndighetene, så jeg har en god magefølelse, sier Langeland.

Dagens tårn er 20 meter høyt og tilfredsstiller ikke lenger kravene. Det nye tårnet blir 38 meter høyt.

Sikringsbygget inneholder teknisk utstyr, kontorer og annet og blir bygget i tilknytning til tårnet. Til sammen er det et to års jobb til 80 – 85 millioner, anslår Langeland.

– Planen er å starte detaljprosjekteringen i år, vi regner med å sende ut anbudsforespørsel i juni eller juli, i år blir det nok ikke jobber for mer enn maks 15 – 20 millioner kroner.





Masseforflytninger i Kristiansund

På Kvernberget i Kristiansund pågår nå detaljprosjektering av masseforflytning av to millioner m 3, når det er gjort skal det bygges en ny rullebane.

– Det er en stor jobb, vi venter at også utenlandske entreprenører vil vise interesse, sier prosjektleder Lars Hegle.

Detaljprosjekteringen på går nå, og Avinor håper å kunne kontrahere mot slutten av året. I tillegg skal sikkerhetsområder utvides. I neste fase følger ny terminal og ny driftsbygning.

Til sammen er det prosjekter for flere hundre millioner kroner som er planlagt ferdigstilt innen 2012 – om det ikke blir utsettelser.





Bekymringsfulle signaler

– Hmm, det der var sterke tall, sier næringspolitisk direktør Audun Lågøyr i Byggenæringens Landsforening da han får høre at Avinor nå vurderer å utsette prosjekter for flere hundre, kanskje milliarder av kroner.

– Det er bekymringsfulle signaler. Sammen med treg saksbehandling i kommunene så fører dette til at det vil ta lang tid før vi får se en tydelig sysselsettingseffekt av krisepakken. Den første delen av et prosjekt gir jo ikke stor sysselsetting, det kreves ikke mange mann for å grave en grop eller støpe en mur. Det er først når selve bygget føres opp at det gir effekter på sysselsettingen, sier Lågøyr.

Mange bedrifter i bygge- og anleggsnæringen sliter nå fordi de mangler prosjekter. Avinors utsettelser bidrar til å forsterke vanskelighetene.

– Sannsynligheten for permitteringer øker for hver dag som går, sier Lågøyr.