Enova venter på avklaring fra Esa før de kan lage nye og bedre tilpassede støtteordninger for hurtigladestasjoner. (Bilde: Norsk elbilforening)

LADING AV ELBIL

Full stopp i støtten til ladestasjoner for elbil

– Blir neppe bygget noe før sommeren.

Støtte til utbygging av ladestasjoner har stoppet fullstendig opp etter at Enova tok over ansvaret for slik støtte fra Transnova ved årsskiftet.

Årsaken er at Enova er i ferd med å notifisere, altså få godkjent, ordningen hos Eftas overvåkingsorgan Esa.

Det er ikke tildelt støtte til utbygging av ladestasjoner siden i fjor høst.

–  Bekymringsverdig

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening forteller at utbyggingen av ladestasjoner ennå ikke har stoppet helt, siden det fremdeles bygges ladestasjoner for penger som allerede er tildelt.

Men etter et visst etterslep vil utbyggingene stoppe.

– Det blir en ganske lang pauseperiode. Med det stadig økende salget av elbiler som har behov for hurtigladere, er dette bekymringsverdig, sier han til Teknisk Ukeblad.

Daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i selskapet Grønn kontakt, som bygger ut ladestasjoner, er heller ikke fornøyd.

– Da Transnovas mandat ble overfør til Enova ved nyttår, var intensjonen å styrke satsingen på ladeinfrastruktur. Vi håper at overføringen på sikt kan bety en styrket satsning på nødvendig infrastruktur, men enn så lenge har det medført en stans, sier Hannisdahl.

Les også: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Dårlig tilpasset program

Ifølge Hannisdahl har det siden overtagelsen vært uklarhet rundt hvilket av Enovas støtteprogrammer som skal benyttes. Grønn kontakt har sendt inn søknad på Enovas anleggsprogram.

Dette programmet har imidlertid som styrende kriterium at prosjektene som støttes skal kunne vise til størst mulig sparte kWh per støttekrone.

Da må den som søker, vise hvor stort diesel- og bensinforbruk hver enkelt hurtiglader fortrenger. Da vil ladere som brukes kontinuerlig, prioriteres når støttekronene deles ut.

– Disse insentivene gjør at ladere i all hovedsak vil bli bygget i områder der folk bor, og i veldig liten grad langs hovedveier utenfor befolkningssentrene. Men vi skulle veldig gjerne bygget et landsdekkende nettverk, sier han.

Hannisdahl sier det neppe vil bli bygget noe før sommeren.

– Det er veldig dumt, vi skulle veldig gjerne forsterket tilbudet vårt før sommerferien, sier han.

Det er heller ikke aktuelt å begynne å bygge nå, og søke om støtte senere. For støtten skal være utløsende. Og hvis man allerede har begynt å bygge når man søker, utelukkes man automatisk fra å få støtte. Dermed blir utbyggerne sittende på gjerdet og vente.

Les også: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde

Kommer nye ordninger

Kommunikasjonsdirektør Geir Nysetvold i Enova bekrefter at utdeling av støtte etter anleggsprogrammet styres etter prinsippet om flest mulig sparte kWh per krone.

Han sier Enova nå er i ferd med å utvikle nye støtteordninger som er bedre rettet inn mot utvikling av ladestasjoner.

Dette arbeidet pågår parallelt med notifiseringsarbeidet. Men hvordan en endelig ny støtteordning blir seende ut, blir først bestemt etter en endelig avklaring fra Esa.

Esa skal nemlig ikke godkjenne en bestemt støtteordning, men godkjenne prinsippene for hvordan slike støtteordninger kan utformes uten at de bryter med statsstøtteregelverket.

Les også: Amerikanske forskere: Rekkeviddeangsten er overdrevet

Uavklart tidsperspektiv

Det er imidlertid uvisst når avklaringen kommer.

– Esa opererer som kjent ikke med en kalender for når de forplikter seg til å gi tilbakemeldinger. Men vi forventer at dette ikke kommer til å ta veldig lang tid, sier Nysetvold til Teknisk Ukeblad.

– Hvor lang tid vil det ta fra dere får avklaringen fra Esa til dere kan lage en ny støtteordning?

– Det avhenger av hva som blir resultatet av dialogen med Esa. Men vi regner med at dette vil komme på plass relativt raskt.

– Dere vil vel ikke klare dette før over sommeren?

– Det får vi holde litt åpent, sier Nysetvold.

– Hvorfor må dere notifisere dette, når Transnova allerede kunne gi støtte til ladestasjoner?

– Dette er knyttet til vår notifisering av Energifondet, sier han.

Les også: Nå selger denne mer enn Tesla