Full omstilling!

Hovedkonklusjonen etter Verftskonferansen 2000 i Bergen i begynnelsen av november, må bli slik: Verftene må bli flinkere! Professor Victor Normann ved Norges Handelshøyskole provoserte konferansen: – Verden er et trist sted, fullt av skurker og juksemakere. Alle er enige om at proteksjonisme er fy, men alle gjør det. Det finnes tre reaksjoner: Mot-proteksjonisme til hundre prosent, en øye-for-øye-respons fra sak til sak, eller tilpasning. Det er bevist at proteksjonisme og annen subsidiering bare er dumt, hvorfor skal vi på liv og død gå inn for å være like dumme som de dumme? Vær smarte, utklass dem på det dere kan!

TBL Skip har svaret

Administrerende direktør Stig Aga i Umoe Sterkoder er formann i TBL Skip: –Verftene må øke resultatgraden til fem-ti prosent, lære å leve med null eller indirekte subsidier, lære å selv ta initiativ til prosjekter og slutte å være så kundestyrt. Prosjektarbeidet må gi løsninger som teknisk sett ligger to-tre år foran alle utenlandske verft, de må etablere langsiktig, nært samarbeid med utstyrsleverandørene, og satse mye mer på forskning og utvikling samt nye metoder og materialer.

Administrerende direktør Rolf Fiskerstrand i Fiskerstrand Verft A/S snakker på vegne av kyst-Norges femti små og mellomstore verft: – Globaliseringen akselererer, vi sitter ikke lenger beskyttet og kan bygge båter i ro og fred, men er utsatt for en raskt økende mengde inntrengere og substituttløsninger. Det er kortere tid mellom utvikling og levering, redusert leveringstid er viktigere enn noen gang, vi selger for mange timer og for lite IQ. Enkle oppgaver flyttes til lavkostland, men om vi er smarte kan vi ta igjen det tapte. Da må vi legge lure strategier og følge dem, det er ikke nok å sveise plater og sette inn utstyr. Vi må gå sterkere inn og analysere kundenes behov, justere dem, vi må kjøre rask og sterk teknologi- og kompetansebygging, styrke oss på design og konseptutvikling, med livsløpsanalyser og systemtenking. IKT-potensialet må utnyttes til fulle, og bransjen må lære seg aktivt å søke ny teknologi og nye materialer.

Konkrete råd

Tore Ulstein, formann i TBL Skip FoU-utvalg, sier dette: – Klare trender er fokus på systemdesign, og mer avansert teknikk i skipene. Dieselelektrisk drift, avansert kommunikasjonsutstyr, automatiserte styringssystem og høyspennings elektromotorer. Verftene vil i økende grad se en vridning fra realkapital til intellektuell kapital, konstruksjoner utføres i 3D, fokus settes på nettverk i kompetanse og i produksjon. Arbeidsdeling vil tvinge seg frem fordi ingen er best til alt. Norge er foreløpig konkurransedyktig på høyt utdannet arbeidskraft, men verftene må fri til dem. Finanssiden vil kreve gode ideer og smarte løsninger, markedet blir mer og mer globalt og derfor mer og mer krevende. Produktene baseres på egen design snarere enn på kjøpt, vi slutter å lage alt selv og lærer oss å være systemintegratorer og produserer i nettverk. Ved å samarbeide blir vi sterke, en for en sulter vi i hjel!

Nye samarbeidsformer

Førsteamanuensis Tor Wergeland ved Norges Handelshøyskole: – Dere har valget; fortsett som i dag og spesialiser dere på enkelte avanserte skipstyper, med slit og syt fra ordre til ordre, fortsett å klage på rammebetingelsene. En annen vei er å konsolidere bransjen og lage større enheter som satser på markedsføring og på å rasjonalisere verftene ytterligere. En tredje vei – den mest farbare – er å gå sammen om å skape nye samarbeidsformer, på tvers av gamle fordommer – glem at han i neste fjord var fienden! – og skifte fokus fra håndverk til å bygge og bestyre kontrakter (contract management), og å satse på høyteknologisk innovasjon og design på bransjenivå.

Verftene må koble seg mye sterkere til skipsutstyrsindustrien, i en tankbåt på 40.000 dødvektstonn er 35-40 prosent av verdien nettopp utstyr og i enda mer avanserte skip kryper andelen opp i 60 prosent. Den vinner som har de beste relasjonene til utstyrsleverandørene.

Østen kom for å bli…

Kloke ord fra Veritas: Direktør Tor E. Svensen, som har jobbet i mange år for DnV i Østen, sier at asiatiske verft er kommet for å bli, de styrker seg kontinuerlig. De søker dominans via fleksibel kapasitet og økonomisk styrke. Samtidig blir asiatiske redere viktigere og viktigere. Det er klare signal at de kjøper opp cruiserederier startet av nordmenn. Europeiske utstyrsleverandører taper marked, de asiatiske tar over. Asia preges av kundefokusert design, villig arbeidskraft i mengder, fleksibel organisasjon, lavt kostnadsnivå, og nye lavkostland står i kø (Kina og Vietnam). Produktivitetsøkningen er voldsom særlig i Korea, de lærer fort og jobber døgnet rundt. Japan er blitt et høykostland og priser seg ut, Korea har høy produktivitet og lave kostnader, Kina har lave kostnader og dårlig produktivitet. Europa har dårlig produktivitet og høye kostnader.

Norske verft kan overleve om produktivitet og innovasjonsevne økes og utstyrsindustrien styrkes. Kunsten blir å trekke til seg de flinkeste ingeniørene og fagfolkene.