(Bilde: Jarle Skoglund)

Full gransking av raset i Hanekleivtunnelen

- Dette er en type ulykke som ikke skal kunne skje. Det er tusenvis av tunneler i Norge, og folk skal ha tillit til at de er sikre og at de blir kontrollert, sier Navarsete.

Hun vil ikke fordele skyld eller uskyld i dette konkrete tilfellet, til det er faktagrunnlaget foreløpig for spinkelt.

- Jeg kan i dag ikke si om det har vært brudd på forskrifter eller regelverk som har med kontroller å gjøre. Statens vegvesen har nedsatt en granskingsgruppe med eksterne eksperter, så får vi se hva den kommer fram til, sier samferdselsministeren.



Burde vært bedre sikret

Ekspertgruppen som har undersøkt rasstedet de siste dagene, mener at tunnelen kunne vært bedre sikret.

-Det er litt overraskende at tunnelen ikke er blitt sikret bedre, sier professor Bjørn Nilsen ved NTNU etter å ha undersøkt rasstedet i Hanekleivtunnelen. I går ble rasstedet inspisert av en uavhengig ekspertgruppe som skal granske hva som førte til raset. Alle hadde de samme oppfatning; tunnelen burde vært sikret bedre.

Burde blitt sett. -Det har sammenheng med at det er en del svelleleire i fjellet. Dette er et veldig svakt materiale. Vanligvis går dette greit å takle, men man kan jo overse det. Det burde imidlertid blitt sett. Det er litt overraskende at tunnelen ikke er blitt sikret bedre, sier Nilsen.

Også ingeniørgeolog Per Bollingmo i Multiconsult har samme oppfatning som Nilsen.

- Det er lett å si i etterkant. Men med tanke på leiren i fjellet, er det åpenbart at det burde ha vært en bedre sikring der, sier Bollingmo.



Oftere tunnelsjekk

Flere og grundigere tunnelkontroller kommer trolig i kjølvannet av tunnelskandalen i Sande. Det bekrefter distriktssjef i Statens vegvesen, Roar Gärtner, overfor Drammens Tidende.

-Ja, det kan tenkes at vi vil se nærmere på hvor ofte tunnelene skal kontrolleres. Det kan også hende at vi skal legge om våre rutiner etter det som har skjedd, sier Gärtner som sover godt om natten til tross for mediekjøret.

Men først vil han se hva det uavhengige granskningsutvalget kommer fram til.

-I dag har vi visuell observasjon av tunnelene to ganger i uken. Vi er veldig i tvil om det var mulig å se rasfaren under disse inspeksjonene, eller om raset skjedde plutselig, påpeker han.