ARBEIDSLIV

Full fart i Boston

Claude Olsen
1. sep. 2003 - 08:11

Tre år etter etableringen er det nå full rulle på teknologikontoret i det mest dynamiske området i USA etter Silicon Valley i California. T

- Byen er et ledende teknologisenter med verdenskjente institusjoner som MIT, Harvard, Boston University og Tufts University. Med sine 5 millioner innbyggere mottar Massachusetts nærmere to milliarder dollar i offentlige forskningsmidler, og det er i dag nærmere 1000 høyteknologibedrifter i og rundt Boston, sier teknologiattaché Ove Solesvik.

Han avslutter nå første fase av sin tre-fem års kontrakt, men har valgt å bli et år til for å sikre den planlagte veksten og konsolidere kontorets aktiviteter.

Populære studieturer

Etter modell fra San Francisco har også Boston-kontoret satset på studieturer. Nanoteknologi-turen i fjor høst var så populær at ikke alle fikk være med. Suksessen skyldes ifølge Solesvik godt samarbeid med Forskningsrådet, men også at Norge samarbeidet med sine danske og svenske kolleger.

De som deltar knytter dermed ikke bare kontakter med kolleger i Norge, men hele Norden. Det var også meget god interesse for studieturen om kommersialisering av forskningsresultater.

Eksportrådet i Boston har spesialisert seg på medisinsk teknikk, bioteknologi, IT innen helse/medisin og mikro/nanoteknologi. Entreprenørskap står på dagsordenen og Gründerskolen har utplassert 21 nye studenter i sommer. De skal studere entreprenørskap ved Boston University på kveldstid og får arbeide i spennende teknologibedrifter i tre måneder.

Solesvik legger stor vekt på koordinering av satsningsområder og aktiviteter med Forskningsrådet og med kontoret i San Francisco.

Gullkantet støtte

Eksportrådets entreprenørskapsprogram har gjort det mulig for en rekke oppstartsbedrifter å skaffe seg kontakter i USA. Bedriftene får fire dagers konsulenthjelp gratis og må betale 50 prosent for resten.

- Dermed trenger selskapet ikke betale mer enn 25.000 kroner for et 100.000 kroners prosjekt. Det er vanligvis det som skal til for å gjøre en markedsundersøkelse og et enkelt partnersøk, sier Solesvik. Han tar sikte på at Boston kan bli et "Springboard US" for norske bedrifter.

Kontoret har fra sommeren to teknologiutsendinger og tre spesialrådgivere. De kommer fra bedrifter som Axis-Shield, Sensonor og Matforsk.

Den økende interessen for Boston skyldes også at reisetiden fra Norge er kortere enn til San Francisco og at tidsforskjellen er overkommelig.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.