Ålesundtunnelene (Bilde: Statens Vegvesen)
Skanskas prosjektleder Kjetil Melchiorsen (t.v.) og Statens vegvesens prosjektleder Ole Kristian Birkeland. Ålesundtunnelene (Bilde: Statens Vegvesen)

Full drift i Ålesundtunnelene

  • Bygg

Ifølge Statens vegvesen starter også arbeidet i Valderøytunnelen rett over nyttår. I Ellingsøytunnelen er det nå full aktivitet med 74 mann og 34 forskjellige maskiner.

– Rehabiliteringen av Ellingsøytunnelen er delt inn i fire seksjoner, og det arbeides for fullt i seksjon en og to, forteller byggeleder Arne Leikanger.

Stor jobb

Oppgraderingen av en undersjøisk tunnel i dette omfanget, har ifølge Statens veivesen ikke vært gjennomført tidligere i Norge.

– Utfordringene er mange og vi lærer etter hvert. Entreprenøren, Skanska, gjør en god jobb. Vi har nå revet 38000 kvadratmeter av gammel kledning, og vi er godt i gang med montering av nytt vann- og frostsikringshvelv. Monteringen av nye elektroinstallasjoner har også startet opp, sier Leikanger.

Redusert hastighet

En av de største utfordringene er å lede trafikken trygt gjennom arbeidsområdene på dagtid, i den perioden av døgnet det ikke er arbeid i tunnelen.

– Vi har gjennomført noen hastighetsdempende tiltak. I de mest kritiske partier er farten nedsatt til 30 km/t. Her er kjørebanen også snevret i begge retninger, sier Leikanger.

Bevegelse i hvelvet

Rader er montert i tunnelen for å registrere hastigheten på trafikken.

– Dragsuget etter trailere, busser og andre tunge biler, er stort når farten ikke overholdes. Og dragsuget har vist seg å føre til bevegelse i hvelvet. Dette er hovedårsakene til de fartsdempende tiltakene, sier Arne Leikanger.