BYGG

Fuktskader topper klagelisten

Joachim Seehusen
4. okt. 2007 - 07:02
Vis mer

Siden eierskifteforsikringer ble innført i Norge i 1998 har kommet 30.000 krav.

Dette har ført til utbetalinger på 720 millioner kroner, gjennomsnittsutbetalingen har vært 86.000 kroner.

Henger etter

– Vi har aldri fått fortalt takseringsbransjen om våre erfaringer, det jobber vi med nå, sier Jørn Gisvold, administrerende direktør i forsikringsmeglerselskapet Norwegian Broker.

– Vi jobber intenst med eiendomsmeglerne for å få dem til å bruke boligsalgsrapporter. På Vestlandet bruker om lag 80 prosent av meglerne slike rapporter, mens det ikke er stort mer enn fem prosent på Østlandet, sier Gisvold.

Ikke godt nok

– Boligsalgsrapportene til NITO Takst er ikke gode nok, men det er det beste vi har, mener Gisvold.

Han viser til et tilfelle i Tromsø der det ble strid om et boligsalg.

– Før salget var en takstmann inne. Etterpå var seks forskjellige takstmenn brukt til å se på boligen. De leverte seks forskjellige takster, som varierte fra 40.000 kroner til 490.000 kroner i forhold til den opprinnelige.

Stort gap

– Det er så store sprik at en kan jo få mistanke om at noen har tatt side for en part. Hvis det er tilfelle er det et klart brudd på de etiske retningslinjene til NITO Takst, og det kan også være lovbrudd, sier Kai-Haftor Olsen, leder av NITO Takst.

Gisvold viser litt oppgitt frem en rapport fra en takstmann i NITO Takst. Der står det å lese at dørene er opprinnelige og at vinduene er topphengslet. Videre kan vi lese at taket er tekket med asfaltpapp, at alderen er ukjent og at NBI beregner levetiden fra 15 til 35 år.

– Dette er jo ubrukelig informasjon for en kjøper. Det meste er opplagte forhold som hvem som helst kan se selv. Informasjonene kjøperen får er ikke til noen hjelp.

– En takstmann skal være i stand til å vurdere taket bedre enn dette og anslå både tilstand og omtrent når det bør skiftes, sier Olsen.

Ny takst

Boligsalgsrapporten er resultat av et samarbeid mellom NITO Taks, Norges Takseringsforbund og Forbrukerrådet, nå er en revidert versjon på vei. – Det kommer en ny versjon ved årsskiftet. Der skal vi bruke fargekoder for å markere alvorlighetsgraden av feil og mangler, den blir grundigere teknisk og den skal også være lettere å lese for huskjøpere, sier Olsen.



EU-kontroll

Gisvold mener det er på høy tid med standardiserte uavhengige takster, bedre grunnlagsinformasjon som kan hentes i et sentralt register og kanskje en variant av EU-kontrollen alle biler må gjennom med jevne mellomrom. – Det hadde jo vært fint, det er et problem for alle takstmenn at korrekt informasjon ofte ikke er tilgjengelig, spesielt ikke når det er annen eller tredje eier som har bestilt taksten.

Olsen sier at alle både Sverige, Danmark og Finland ligger ti år foran Norge når det gjelder å få frem det sanne bildet av en bolig før omsetting.

De fleste blir avvist

Gisvold forteller at av alle de 30.000 klagene er det ikke mer enn en fjerdedel som har ført til utbetalinger. – Vi må få inn mer realistiske forventninger hos kundene. Et flislagt bad fra midt på 80-tallet er mer enn 20 år gammelt selv om det ser blankt og fint ut, det glemmer mange.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.