OLJE OG GASS

Frykter flere livbåtfeil

DYR SVAKHET: Det finnes 212 fritt-fall-livbåter på norsk sokkel. Blant disse er det 16 ulike typer, og bare en av disse er testet. Hver livbåt koster mellom to og tre millioner kroner i innkjøp.
DYR SVAKHET: Det finnes 212 fritt-fall-livbåter på norsk sokkel. Blant disse er det 16 ulike typer, og bare en av disse er testet. Hver livbåt koster mellom to og tre millioner kroner i innkjøp. Bilde: Statoil
Mona Strande
27. sep. 2007 - 08:03

For to uker siden sendte Petroleumstilsynet (Ptil) et brev til 26 operatører og redere med innretning på norsk sokkel, hvor de ba om svar på hvordan selskapene forholder seg til tvilen om livbåtenes egnethet til evakuering i dårlig vær.

De har også bedt operatørene om å redegjøre for hvilke kompenserende tiltak de har planlagt inntil fakta om livbåtenes framdrift er avklart.

Nå har svarene kommet, men Ptil mener tilbakemeldingene er så mangelfulle at de har innkalt samtlige til et møte 1. oktober.

Krever ansvarsbevissthet

– Svarene vi har fått er sterkt varierende i kvalitet. Noen har svart helt greit, men veldig mange har gitt så mangelfulle svar at vi føler vi må innkalle til et felles møte for å være sikre på at hele næringen får samme informasjon, sier pressekontakt Inger Anda i Ptil.

I møtet vil de ta en tydelig gjennomgang av ansvaret den enkelte har i en situasjon hvor det er usikkert hva de ulike livbåttypene på sokkelen tåler av uvær.

– Når det er usikkerhet om situasjonen er det ekstremt viktig at operatørene er ansvaret bevisst, og at de anvender føre-var-prinsippet der de er usikre. Det skal ikke være noen tvil om at ansatte kan evakueres fra sokkelen i alle typer vær, sier Anda.

Etter møtet vil Petroleumstilsynet sannsynligvis be om en ny redegjørelse fra operatørene.

Kjenner sin rolle

Kommunikasjonsrådgiver Kjetil Hjertvik i Oljeindustriens Landsforening (OLF) tror Petroleumstilsynet vil gi de innkalte klar beskjed om hva som forventes av de ulike selskapene med personalansvar på sokkelen.

– Vi drar og hører hva de har å si, og vil ellers jobbe videre med livbåtprosjektet som planlagt. Vi er klare på OLF og den enkelte livbåteiers rolle og vet hva vi vil: Det skal være trygt å jobbe på sokkelen. De ansatte skal være trygge og livbåtene til å stole på, sier Hjertvik.

Ptil ikke i nettverk

Han understreker at Ptil er klar over at spørsmål om framdrift er med i fase to av livbåtprosjektet, og at de livbåttypene som ennå ikke er undersøkt vil bli nøye gjennomgått i denne fasen.

– Industrien står samlet, og det er helt klart at fra vår side er dette et problem som må håndteres på en felles arena, sier Hjertvik.

Han forteller at OLF har invitert Ptil til å delta på fellesarenaen. Dette er et nettverk i OLF-regi, hvor alle parter kan komme med innspill. I tillegg til OLF er Sjøfartsdirektoratet og fagforeningene med i dette nettverket. Men Ptil skal ennå ikke ha svart på denne invitasjonen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.