RISIKO: 199 norske veitunneler inneholder et brannfarlig tetningsstoff. Vegvesenet vil fjerne det, men det vil ta tid.

Frykter flammevegg

  • Bygg

199 veitunneler og 10 trafikkerte jernbanetunneler i Norge inneholder ubeskyttet PE-skum. Det er et svært brannfarlig tetningsstoff.

Nils Ove Sollid, brannsjefen i Tromsø, omtaler stoffet som «bensin i fast form».

Kan ta fyr

Brannvernforeningen advarer om at skummet kan ta fyr og utvikle ekstrem varme og svært mye røyk.

Brannsjefen frykter en flammevegg på godt over 1000 grader. Da kan ikke brannvesenet en gang kan gå inn i tunnelen.

PE-skum er en billig måte å vann- og frostsikre tunneler på. Siden 1987 har det vært restriksjoner mot å bruke stoffet utildekket.

Kan ta 100 år

Statens vegvesen ønsker å få en slutt på bruken, men det kan ta mange år før skummet er fjernet fra norske tunneler.

På seks år har vegvesenet fjernet PE-skum fra 11 tunneler. Det er til sammen 209 som gjenstår.

– Jeg synes det går fremover, og det gjør det omtrent i den takt vi må regne med, sier Erik Norstrøm, sjefsingeniør i Veidirektoratet, til NRK.

Må dekkes til

Forsøk viser at selv om man dekker PE-skummet med seks cm betong, er det ikke nok. Skummet kan fortsatt ta fyr innenfor betongen.

Det er nødvendig å dekke til det brannfarlige stoffet med åtte cm betong med armering og plastkuler.

NRK har en video som viser test av brann i tunnel.

På videoen er PE-skummet dekket av åtte cm betong, og brannen utvikler seg normalt, uten at PE-skummet antenner og skaper en flammevegg.

Bergensbanen

Også 10 jernbanetunneler inneholder PE-skum. Ni av dem er på Bergensbanen.

– Tunnelene er ofte veldig lange. Det er mye folk i togene, og det er veldig vanskelig å komme til for redningsmannskap og utrykningskjøretøyer, sier Dagfinn Kalheim i Norsk Brannvernforening til NRK.

– Ikke stor risiko

Jernbaneverket eier tunnelene og mener de er trygge nok:

– Hadde vi ment at det var stor risiko for passasjerene å kjøre tog gjennom tunnelene, så hadde vi prioritert annerledes, sier teknisk direktør i Jernbaneverket, Jens Melsom.