Fritt fram for Sundøyboerne

  • nyheter_bygg

Diskusjonene har vært mange og takene tøffe for både motstanderne og forkjemperne av Sundøybrua.

Men nå står broen ferdig - før tiden og uten å overstige budsjettet, ifølge prosjekt- og byggeleder Hallgeir Skog i Statens vegvesen region nord.

Lørdag 9. august var det stor festivitas. Både ordfører, tidligere og nåværende samferdselsminister og rundt 2000 publikummere var med på åpningen av den nye broen mellom Dagsvik på fastlandssiden til Sundhammeren på Alstenøy i Helgeland. Fastlandsforbindelse fikk Alstenøy og byen Sandnessjøen allerede i 1991 med Helgelandsbrua.

Bro til 146 innbyggere

Nå har de 146 innbyggerne på øya endelig fått broen de har kjempet så lenge for og som nå gir dem ferjefri forbindelse til riksvei 78 i retning Mosjøen.

Broen er et spleiselag mellom staten, Nordland fylke og Leirfjord kommune.

Siden januar 2001 har Statens vegvesen, Arbeidsfellesskapet Sundøybrua bestående av Reinertsen Anlegg (tidligere AS Anlegg) og NCC Construction AS og et tyvetalls lokale underentreprenører jobbet iherdig for å få broen ferdig til åpningen. Broen skal visstnok ha verdens nest lengste spenn for denne typen bro. Den såkalte fritt-fram-bygg broen har en lengde på 538 meter og en seilingshøyde på 43,5 meter. Lengste spenn er 298 meter. Teknisk hovedkonsulent har vært Aas-Jacobsen AS.

Spennende miljøprosjekt

600 meter ny vei er bygd og to kilometer fylkesvei er rustet opp. Entreprenørbedriften KNAS har bygd veien ved hjelp av knust betong.

Hjelpesøyler ble benyttet for å balansere broen under byggeperioden. Etter at SFT avslo dumping av betongen i sjøen, fikk KNAS i oppgave å ta ned hjelpesøylene, knuse dem samt skille betong og armering. Deretter ble betongen kjørt gjennom grovknuser til grus og brukt som opprettingsmasse og bærelag til den nye veien. Asfalt ble lagt på som dekke til slutt. På selve broen er det brukt lettbetong i overbygningen.

På åpningsdagen avdekket samferdselsminister Torild Skogsholm en bauta der alle navnene på elevene ved Sundøy skole er inngravert. Bakgrunnen er tanken om at det er barna som er framtida og at de derfor måtte få stå for åpningen av broen.