JAS GRIPEN: Det svenske jagerflyet blir det gunstigste kjøpet for Norges del rent prismessig. Men er det det beste valget totalt sett? (Bilde: Saab)
Gripens kampanjedirektør Hans Rosén sier de skal jobbe steinhardt for at Norge skal handle 48 svenske jagerfly. (Bilde: Bendiksby, Terje)
Kampfly (Bilde: Lockheed Martin)
MILLIARD: Så fort en ny industriavtale kommer i stand mellom Eurofighterkonsernet EADS og norsk forsvarsindustri, vil kontraktsummen kunne havne på rundt en milliard kroner, om dagens avtaler regnes inn. Kampflyene er allerede i drift, og leveres fortløpende til flyvåpnene i Storbrittannia, Tyskland og Spania. (Bilde: EUROFIGHTER)

Frister med lavpris og industrisamarbeid

  • Industri

Det er det fristende tilbudet svenskene legger på bordet i forkant av at Norge skal anskaffe 48 nye jagerfly.

Industrisamarbeid

Saab har allerede kontrakt med cirka 50 norske bedrifter. Ifølge Gripens kampanjedirektør Hans Rosén vil ytterligere 30 bedrifter involveres når jagerflykontrakten eventuelt inngås.

– For de 50 partnerne som vi allerede har i dag gjennom Saab, kommer vi til å øke volumet innen både bestillinger og samarbeid. Vi vil komme opp i cirka 80 norske bedrifter som berøres av Gripen-samarbeidet, sier Hans Rosén, ansvarlig for Gripen i Norge, til NRK.

– Gunstig pris

Når Norge skal velge etterfølgeren til F-16 vil både pris og avtaler med norsk industri telle med i tillegg til flyenes tekniske og forsvarsmessige egenskaper og kvaliteter.

Når det gjelder prisen, mener svenskene at de kommer bedre ut en både EUs Eurofighter Typhoon og amerikanernes F-35 Lightning II (JSF).

– Vi er billigst. Når det nå reises spørsmål ved om 24 milliarder kanskje ikke er nok til 48 fly, kan jeg garantere at for den summen får man 48 Gripen-fly, og det kommer til å være godt med penger til overs, sier Rosén til Dagsavisen.

Snart avgjørelse

Den norske staten gikk inn med 150 millioner kroner da to landene underskrev samarbeidsavtalene i april. Men det er småpenger sammenlignet med hva Norge har brukt på samarbeidet med det amerikanske selskapet Lockheed Martin om å utvikle F-35.

De norske bidragene til utviklingen av dette flyet startet på midten av 1990-tallet og beløper seg dags dato til anslagsvis rundt en milliard kroner.

Det er planen at Stortinget skal foreta det endelige valget mellom de tre flytypene i løpet av 2008.