PROTOTYP: Bilen som demonstrerer systemet i dag, har en nokså skjemmende antenne på taket. Den skal være helt skjult i karosseriet når den endelige versjonen av systemet er ferdig. (Bilde: ESA)
DIGITALT: Via skjermen inne i bilen kan du enkelt velge hva du vil høre på og når. Det er heller ikke noe problem å høre et program du gikk glipp av tidligere på dagen. (Bilde: ESA)

Fremtidens bilradio

Nå er det slutt på sprakete radiostasjoner, manglende signal i tunneler og problemer med å finne riktig frekvens.

Og nei, det er ikke DAB vi snakker om, men en multimedia-bilradio for fremtiden - utviklet av den europeiske romorganisasjonen (ESA). Prototypen demonstreres under Noordwijk Space Expo i Nederland i dag.

u

K -bånd

Bilradioen fungerer på samme måte som en satellittmottaker for TV-kanaler, men uten at du trenger en stor tallerken på taket.

Isteden benyttes en spesialdesignet mobilantenne som er så flat at den nesten kan bli bygd usynlig inn i karosseriet. Antennen mottar signaler via frekvensbåndet Ku, som brukes av kommunikasjonssatellitter.

Bare satellitt

Å benytte satellittmottakere i bil er ingen nyhet i seg selv. Mer enn 13 millioner amerikanere bruker Sirius- og XM-radio, som begge sender til mobile satellittmottakere.

Men i motsetning til ESAs multimediasystem, er disse amerikanske løsningene avhengige både av kommunikasjonssatellitter og et bakkenettverk av sendemaster.

Mange muligheter

ESAs løsning bruker bare eksisterende kommunikasjonssatellitter, og skal dermed spare mange milliarder kroner på å slippe og sende ut nye satellitter og opprette et bakkenettverk.

I tillegg blir det mulig å gjøre opptak og lagre signalene du har mottatt i en innebygd harddisk. Hvis du ikke vil gå glipp av et sekund av favorittprogrammet ditt, blir det også mulig å spole tilbake hvis du blir forstyrret - eller å pause sendingen når du stopper for å fylle bensin.

En utfordring

ESA har utviklet systemet i samarbeid med ni industripartnere.

Hovedutfordringen har vært å utvikle en antenne som enkelt kan bygges inn i bilens karosseri av bilprodusentene selv. Problemet her har vært at kommunikasjonssatellittene som benyttes er laget for å sende TV-signaler til store, stasjonære parabolantenner.

Dermed trengtes et helt nytt antenne-system, og etter tre års arbeid mener ESA at de har funnet løsningen.