SNILL: PSAs nye 4WD blir snill på utslippene, særlig fordi dieselmotorene får partikkelfilter og fordi de kan kjøres på 70/30 dieselblanding - med 30 prosent biodiesel for å få lavere CO2-utslipp. (Bilde: PSA)

Fransk, hissig og hjerterå

  • Motor

Modellene skal hete henholdsvis Citroën C-Crosser og Peugeot 4007 - og får nyeste PSA HDi motor med partikkelfilter.

Økt 4WD-salg

PSA står for Peugeot/Citroën SA. PSA skal selge 30.000 av de nye bilene i året. Dette vil gjøre dem til en større aktør i et segment med stor vekst i Europa.

Segmentet var bare et nisjemarked i Europa i starten av 1990-tallet, men sterk salgsøkning de siste årene har gjort at 4WD nå utgjør seks prosent av det europeiske markedet.

Til sammenlikning utgjør såkalte terrengbiler hele 16,9 prosent av årets norske nybilmarked.

Riktig partnerskap

PSA og Mitsubishi ( MMC) ble i 2005 enige om et samarbeid med en SUV-plattform som allerede var under utvikling hos MMC. Avtalen innebar å tilpasse plattformen til Peugeots og Citroëns planlagte modeller.

Samarbeidet er åpenbart fordelaktig for begge parter: PSA Peugeot Citroën får tilgang til 4WD-teknologi som gir nye modeller mens MMC gjennom høyere salgsvolum får raskere retur på investeringene.

Fransk komfort

MMC tilbød en ny plattform basert på deres velkjente tekniske ekspertise på 4WD - ikke minst i modellen Pajero.

For å få en bil i samsvar med PSAs standarder for kjørekomfort var de aktivt med på å utvikle og tilpasse SUV-ene, spesielt understellet.

Bremser, styring, fjæring, bakaksel og dekk er spesielt tilpasset for å sikre gode kjøreegenskaper og høy grad av komfort.

Snill diesel

Peugeot og Citroën vil utstyre bilene med partikkelfilter som standard, kombinert med den nye høyeffekts (inntil 170 hk/400 Nm) firesylindrede 2,2 liters HDi dieselmotoren med biturbo.

Motoren er tilpasset de spesielle behovene til 4WD. Den kan - i likhet med alle HDi motorer fra PSA - kjøres med en innblanding av 30 prosent biodiesel for å redusere CO2-utslippene.