MS Fram skal holde seg i de kalde farvann. Sommeren ved Grønland og de noprdlige farvann og vinteren i Antarktis. (Bilde: HURTIGRUTEN)
MS Fram er bygget av Fincantieri Monfalcone i Trieste, Italia. Det er på 12.700 bruttotonn, 114 meter langt og 20,2 meter bredt. Dieselelektrisk framdrift på kW 7920 sørger for en maksfart på 16 knop.
En M-suite på Fram. (Bilde: Hurtigruten)
Restaurant Qilak på Fram. Inspirasjon til navn og interiør er hentet fra Grønland. (Bilde: Hurtigruten)
En av topp-suitene på det nye hurtigruteslipet Fram: Rederens eller eieren suite. (Bilde: Hurtigruten)
Boblebad på det nye hurtigruteskipet Fram. (Bilde: Hurtigruten)
Fram fra isødet. (Bilde: HURTIGRUTEN)

Fram for Hurtigruten

  • Motor

MS FRAM:

  • 12.700 bruttotonn
  • Lengde: 114 meter
  • Bredde: 20,2 meter
  • Maks fart: 16 knop

Maskin:

  • kW 7920
  • N 4 maskiner,
  • Leverandør MAK 6 M25, Dieselelektrisk


Fraktkapasitet:

  • 25 biler
  • 200 paller

Klassifisering:

  • Lloyds
  • Klasse: + 100A1, + LMC, Isklasse 1B

Fram inneholder:



  • 8 dekk
  • Utsiktsalong med passasjerbro
  • Restaurant og bistro
  • Sauna og boblebad
  • Treningssenter
  • To konferanserom med kapasitet på inntil 250 gjester
  • 136 lugarer, hvorav 39 suiter
  • 318 gjeste senger
  • Plass til 500 passasjerer


Hurtigruten AS kaller Fram for ”explorerskipet” – det vil si utforskerskipet.

Forklaringen er at Fram er oppkalt etter Fridtjof Nansens polarskute Fram og at Hurtiruten satser på cruise for dem som vil reise i det kalde kjølvannet til norske polforskere.

I Nansens kjølvann

Utforskeren Nansens Fram var det skip i verden som har vært lengst mot nord og lengst mot sør.

- Navnevalget reflekterer at Hurtigruten satser på å forsterke og tydeliggjøre sin posisjon som en av verdens ledende tilbydere av opplevelsescruise i polare farvann, heter det i en pressemelding.

Italiensk

Fram er bygget ved det italienske verftet Fincantieri i Trieste i Italia.

Verftet konkurrer med norske Aker Yards og dets finske og franske døtre om å være verdens fremste cruiseskipsleverandør.

Kongelig dåp

Dåpen står gudmor H.K.K Kronprinsesse Mette Marit for mens skipet ligger til kai i Oslo 19. mai.

- Vi setter stor pris på at H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit takket ja til å være gudmor for MS Fram, og gleder oss til å feire denne begivenheten, sier Henrik Andenæs, administrerende direktør i Hurtigruten ASA.

Grønn-cruise

Etter dåpen i Oslo seiler skipet videre til Bergen, Shetland, Færøyene og Reykjavik. Den islandske hovedstad er startpunkt for det første grønlandscruiset.





MS Fram skal gå i cruise på Grønland i sommersesongen og i Antarktis i vintermånedene. I mellom der blir det en og anen tur mellom Bergen og Kirkenes og tilbake til Bergen – det vil si Hurtigrutens ordinære rutenett med 35 anløp på ruta som tar 11 dager.

Mindre

MS Fram representerer en ny retning for nybygg av hurtigruter.

Mens skipene de siste årene har blitt større så går selskapet denne gangen motsatt vei og bygger et mindre skip.

Skipet er spesialtilpasset selskapets Explorer-satsing.

Grønland

Grønlandsk kultur og språk er inspirasjonen om bord på Fram.

Det er brukt enkle begrepsnavn på inuitspråket ”Qilak” (himmel), ”Imaq” (hav) og ”Nunami” (på land) skal beskrive designfilosofien bak skipets interiør.

Stilretningen kan ifølge Hurtigruten beskrives som avslappet klassisk, uformell og røff.

Interiøret er også inspirert av det enkle formspråket i ishavsskuta og ekspedisjonen.