Fra vill vest til regulering

MARCO TABARELLI

er seniorrådgiver i Milano

milanntc.no

I Italia er det ikke alltid at innføringen av viktige nyvinninger holder følge med utviklingen i andre industriland. Dette har man også sett ved innføringen av nye teknologiske plattformer, og mange har fryktet at det ville gjelde også for innføringen av bakkebundet digital-TV (DTT). Men den siste tids utvikling tyder på at Italia ønsker å henge med i den teknologiske utviklingen.

Uoversiktlig

Det fins10 nasjonale TV-kanaler og rundt 500 lokale TV-kanaler, samt omtrent 20 nasjonale radiokanaler og flere enn tusen lokalradioer.

Utviklingen innen etermediene har skjedd uten større kontroll og helhetlig planlegging, noe som på den ene siden har vært med å skape stor trafikk, men på den andre siden har lagt grunnen for en uoversiktlig situasjon med så mange motstridende interesser at situasjonen har blitt betegnet som vill vest. Grunnlaget for etermediene har dermed ikke vært spesielt teknologisk avansert eller solid. Denne situasjonen kan imidlertid endre seg med overgangen til digitalteknikk.

Digitalteknikken åpner for store utviklingsmuligheter innen produksjon og handel med både profesjonell og forbrukerelektronikk, med et marked som ifølge pålitelige estimater er beregnet til 30 milliarder euro. Overgangen til digital-TV og multimedier blir sammenliknet med masseutbredelsen av lese- og skriveferdighetene etter samlingen av landet for noe over hundre år siden.

Stort potensial

Italienere er storforbrukere av TV: Det fins 35 millioner TV-apparater, 96 prosent av befolkningen har TV og 51 prosent av familiene har to eller flere apparater. 90 prosent av befolkningen tilbringer daglig i gjennomsnitt 4 timer og 40 minutter foran TV-en. Dette får oss til å forstå hvordan operatørene innen denne sektoren har, og i større grad i fremtiden kommer til å ha, en fremherskende rolle i landets økonomi.

Overgangen til digital-TV vil bety store forandringer for bruken av TV, ikke minst som en direkte følge av at tilbudet blir interaktivt . Dette vil også kunne føre til en endring av inntektsstrømmen til aktørene, som i dag hovedsakelig kommer fra reklame og delvis for det statlige RAIs del, fra lisensavgifter. Italienerne, som inntil nå har være lite entusiastisk til betalings-TV, vil kunne endre holdninger når det gis tilgang til førsteklasses programtilbud direkte via en ny favorittkanal: bakkebasert TV.

De siste estimatene viser at 20,8 prosent av italienske familier har anskaffet digital-TV, mens 18,8 prosent er koblet opp til betalings-TV. Dette gir en pekepinn om et betydelig vekstpotensial. Digital-TV har etter de fleste eksperters mening et større potensial enn noe annet bredbåndsnett, Xdsl, fibra eller Umts. Markedssituasjonen vil imidlertid neppe bli preget av at en nettverksløsning overvinner eller utelukker de andre.

Vinn, vinn

Digital-TV er fortsatt i en innkjøringsfase i Italia, men nå blir "spillet" blir lagt for fremtiden. Og fremtiden er lovfestet til at sending av TV-programmer og multimedietjenester via bakkebundne frekvenser skal kun foregå ved hjelp av digitalteknikk innen 2006.

I Norge har man mange gode produkter og løsninger innen Digital-TV, som vil kunne passe godt inn i Italia. Eksportrådet i Milano har derfor tatt et initiativ for å presentere norske løsninger overfor de viktigste italienske operatørene. Norske bedrifter vil gjennom dette initiativet få mulighet til å teste ut om deres produkter og løsninger kan ha gjennomslag i Italia. Interesserte bedrifter kan få mer informasjon ved å kontakt oss direkte: milanntc.no