Fra havnestat til maritimt senter

PER-CHRISTIAN ENDSJØ

er teknologiutsending i Singapore

per.christian.endsjo@ntc.no

@brd1:For to år siden skjedde det utenkelige. Singapore som nettopp hadde gjenerobret posisjonen som verdens største containerhavn fra Hongkong, våknet opp til at det danske Maersk varslet at de flyttet sine operasjoner til den nye havnen Tanjung Pelepas i Malaysia. Maersk var Singapores største kunde. De hadde forhandlet med havneselskapet i lange tider, men ble møtt med en stivbenthet som fikk danskene til å gå rett over grensen til Malaysia. Her fikk de også kjøpe en 30 prosent eierandel.

Den effektive containerhåndteringen, det store antall globale og lokale skipsruter og de korrupsjonsfrie arbeidsforholdene hadde man trodd skulle være selve vernet mot konkurranse fra nabolandene. Men prisingen vitnet om en sterk selvtillit.

Ny strategi

Reaksjonsmønsteret startet med vantro, gikk til selvransakelse i havneselskapet og ble utkrystallisert i en ny nasjonal strategi som tar utgangspunkt i at den maritime næringsklynge i Singapore skal utvikles til et globalt maritimt senter som har dybde og bredde som i London. Derfor er den nye modellen kalt "London Plus".

Den gamle strategien hadde sitt utgangspunkt i kolonitidens store marinebase med skipsreparasjon, havneanlegg og en lokalisering ved verdens mest trafikkerte sjøvei. Den nye strategien tar utgangspunkt i at transport og logistikk øker sterkt og aller mest i det asiatiske markedet. Man snakker om en vekstrate på 15 prosent pr. år. For det andre utvikler det seg en selvstendig spesialisering i Supply-Chain-Management. Her ligger USA og Europa foran Asia. En tredje faktor er at aktiv bruk av informasjonsteknologi åpner for betydelige effektiviseringsgevinster. Denne trenden er blitt ytterligere aksentuert gjennom nye strenge krav til sikkerhet i forbindelse med transport av varer særlig til USA.

Virkelig konkurransedyktighet oppnås først når Singapore får mer bredde og dybde i skipsfinansiering, skipsmegling, juridiske tjenester og logistikkfunksjoner. Da blir sammenlikningen med London relevant.





Norge er posisjonert

Dette er interessant for Norge. Samarbeidsavtalen mellom Forskningsrådet og Maritime and Port Authority of Singapore har plassert oss sentralt i denne prosessen. Avtalen er igjen et produkt av at norske rederier og norske redere er tunge aktører i republikken. Norske selskaper er til stede innen skipsklassifisering, sjørett, skipsmegling, skipsfinansiering, sjøforsikring og anvendt informasjonsteknologi.

NTNU har koblet seg inn som det tredje benet i et utdannings- og forskningstriangel innen logistikk med National University of Singapore og Georgia Institute of Technology i Atlanta. Nanyang Technological University starter et masterstudium i shipping med norske forelesere i høstsemesteret. Singpaoreanske studenter reiser til NTNU for å ta sin doktorgrad i maritime fag. Norske bedrifter er i ferd med posisjonere seg i produktutvikling for nye verktøy innen informasjonsteknologi for det maritime samfunn og en norsk professor knyttes opp mot National Universitiy's satsing innen offshoreteknologi.

Lykkes Singapore i sin utvidede maritime næringsklyngesatsing, er Norge i posisjon til å blien betydelig større aktør enn i dag.