SAMFUNN

Fotballfeber skal smitte

Ragna Kronstad
28. apr. 2005 - 11:06
Vis mer

Fotball-VM betyr enormt mye for svært mange. Tyskland vil utnytte engasjementet og overføre det til å få fart på industri og næringsliv.

Innspurten startet allerede under CeBit og følges opp helt fram til neste sommer.

Nytt gir

– Vi må ha den rette innstillingen, sier den tyske innenriksministeren Otto Schilly. Han er på CeBit i Hannover for å åpne den offisielle VM-nettsiden siden til den tyske Regjeringen. Innenriksministeren vil gire opp tysk industri som sliter med selvfølelsen. Han er lei av at tyskerne er mer pessimistiske enn nødvendig.

– Vi er jo verdensmestere i eksport!

Schilly trekker frem den tyske fotballtreneren Jürgen Klinsmann som forbilde for den tyske industrien som sliter med utflagging og arbeidsløshet. – Det er bare å spytte i hendene og være entusiastisk.



Organisasjonsmestere

Franz Beckenbauer er også tilstede på seansen. Han er enig i at tyskere må få tilbake troen på seg selv, men tror ikke at myndighetens pågående kampanje for å gjøre tyskere blidere er riktig medisin.

– Tyskerne anses kanskje ikke for å være verdens mest sympatiske folk. Vi kan ikke vinne verden med sjarm, slik sørkoreanerne gjorde. Det må vi bare innse. Men vi kan organisere. Hva nytter det å møte et hyggelig menneske, hvis du ikke kommer frem til stadion.



Ruteplanlegger

Og nettopp ved å organisere publikums ankomst til stadion skal vise at Tyskland fortsatt er en av verdens teknologinasjoner. Under VM skal du slippe å stå i kø, i hvert fall hvis en skal tro diplomingeniør Sebastian Scheidt i T-Mobil som har utviklet ruteplanlegger for bilister.

– På Internett før du reiser eller på din egen mobil kan du til enhver tid få informasjon om hvilke veier det er risiko til kø og hvor lange disse køene er, slik at du kan planlegge alternative kjøreruter, forklarer han.

Tyskere med navigasjonssystemer innebygd i bilen få denne informasjonen dirkete på navigasjonssystemet. Informajsonen om køene hentes blant annet inn fra 4000 sensorer langs veinettet i Tyskland. En sentral samler alle informasjon og kringkaster den beregnede informasjonen videre over radionettet. – Man kan også bli anbefalt å kjøre inn i køen hvis det anslås at køen raskt vil løse seg opp og den alternative ruten tar lengre tid å kjøre, sier Scheidt i T-Mobile.



Over på kollektivt

Tyske myndigheter vil egentlig ikke at fotballturistene skal ta bilen. Målet er at 50 prosent av alle de 3,2 millionene som er ventet til Tyskland skal bruke det offentlige transportnettet. For å nå dette målet skal tyskerne lansere en av verdens mest integrerte ruteplanleggere på FIFAs Internettsider. Ruteplanleggeren inkluderer alle form for offentlig transport i alle VM- byene.

Ifølge diplomingeniør Jürgen Ross ved Verkhersverbund Berlin-Brandenburg skal du kunne planlegge hele reisen din fra Helsinki til München ved å kun å benytte en netttjeneste. Det vil si at selv om du må ta fly, tog, trikk og til sist en shuttlebuss for å komme til stadion hvor laget ditt spiller, skal du kun forholde deg til en eneste nettjeneste. I dag må du minst innom fire nettsider og vite navnet på alle transportselskapers navn.

– I første omgang vil denne tjenesten kun fungere for de tolv VM-byene. På sikt kan dette systemet overføres til å gjelde hele Tyskland, sier Ross til Teknisk Ukeblad. Programvareselskapet Hacon i Hannover står bak utviklingen av systemet. Tjenesten vil være tilgjenglig på tysk, engelsk, spansk og fransk og skal testes ut i sommer.



Green Goal

Selv om FIFA i motsetning til OL-komiteen ikke har miljøkriterier når de velger arrangørland, har Tyskland satt seg fore å bli det første klimanøytrale sportsarrangement noen gang. Tyske miljøvernmyndigheter anslår at det under VM vil bli produsert 100 000 ekstra tonn CO2 under VM som følge av blant annet økt trafikk. For å bøte på klimagassutslippene skal man kompensere med å støtte prosjekter som skal bidra til reduserte utslipp i andre land. Hittill er det foreslått prosjekter i Sør-Afrika hvor neste VM skal arrangeres.

Og for å oppmuntre publikum til å reise kollektivt, vil stadionbillettene også gjelde som billett på lokale busser og t-baner. Man har også tenkt på de tusener av akkrediterte journalister. De skal reise gratis med tog i hele Tyskland mens arrangementet pågår.



Regnvann

På selve stadion vil man spare på energi- og vannforbruket. Solenergi og regnvann er to viktige stikkord. På stadion i Stuttgart er det instalert regnvannstanker på 350 kubikkmeter. Der skal vann som lander på stadionets 14 000 kvadratmeter store tak, samles og brukes på nytt til vanning av selve fotballbanen. Moderne, vannfrie urinaler skal også bidra til at vannforbruket bare ved dette ene stadionet kan reduseres med fire millioner liter.

Avfallsproblematikken får returordninger og emballasjefrie løsninger så langt det går. De tre hovedsatsingområdene for Tyskland grønne mål er energi, vann og mobilitet. Ny teknologi har altså absolutt spilt en rolle utenfor banen i Tysklands VM-forberedelser, så er det bare å se om vi vil se noe ny teknikk på banen også.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.