T2

Forventer ingen CES-revolusjon

LITE STORT: Sjeføkonom og forskningssjef Shawn Dubravac i bransjeorganisasjonen CEA forventer ingen teknologirevolusjoner under CES denne uken.
LITE STORT: Sjeføkonom og forskningssjef Shawn Dubravac i bransjeorganisasjonen CEA forventer ingen teknologirevolusjoner under CES denne uken. Bilde: Odd Richard Valmot
9. jan. 2012 - 09:59

LAS VEGAS: De var ikke veldig ivrige på å omtale nye teknologirevolusjoner, de som innledet årets Consumer Electronics Show i Las Vegas.

Sjeføkonom og forskningssjef Shawn Dubravac i bransjeorganisasjonen CEA forventer at messen vil bringe oss hele 20.000 nye produkter, og rekord i antall lanserte telefoner og nettbrett, men neppe noen nye store teknologiplattformer som industrien kan høste fra.

Apper for alt

Derimot forventer han en rask spredning av sensorer i ulike produkter, og et overskudd av datakraft.

– Om de supercoole nye dingsene ikke materialiseres, så har alle slags apper fått en fremtredende rolle her på CES. Ikke minst apper som kan styre andre dingser i nye økosystemer. Slik som sensorer i medisinesker som kan gi beskjed når den åpnes, eller ikke blir åpnet. Det er et eksempel på hvordan forbrukerelektronikk har mye å tilby i årene fremover, sier han.

Dubravac forventer også en sakte revolusjon i måten innholdet i TV-ene formidles. Trenden er fra push til pull: Brukerne er ikke lenger fornøyd med den gamle distribusjonsmåten og vil bestemme selv hva de skal se på.

Les også:

4K-TV og 3D-skriver

En rekke nye produkter vi utfordre de gamle leveransemodellene på kabel og satellitt. Han tror også at grensesnittet på TV-er og i andre produkter vil få mye større oppmerksomhet.

– Alle som har prøvd å bruke e-post på en 50 tommers TV, ser at det er mye å gjøre på dette området før det blir en bra opplevelse. Selv om TV-markedet ikke vokser særlig lenger, vil utviklingen fortsette. Vi vil få se OLED-TV-er i år, og såkalte 4K-modeller. Det vil si TV-er med fire ganger flere piksler enn dagens Full HD-modeller. Dessuten vil vi få se de første forbrukerutgavene av såkalte 3D-skrivere. Maskiner som kan «skrive ut» små produkter i plast fra en datamodell.

Steve Koenig, sjef for industrianalyse i CEA (t.v.) og Steve Bambridge, forretningsdirektør i GfK Boutique Research, CES 2012.
Steve Koenig, sjef for industrianalyse i CEA (t.v.) og Steve Bambridge, forretningsdirektør i GfK Boutique Research. Odd Richard Valmot

Forandring i markedet

Steve Bambridge, forretningsdirektør i GfK Boutique Research, og Steve Koenig, sjef for industrianalyse i CEA, kunne opplyse at det globale salget av teknologiprodukter vil øke med fem prosent i år, og passere tusen milliarder dollar.

Den største veksten vil komme fra det nye markedet i stedet for de modne. Mens Vest-Europa vokste 2 prosent i fjor, vokste Sentral- og Øst-Europa hele 18 prosent.

Den samme trenden vil fortsette i år, men nå vil mange modne markeder gå tilbake. Vest-Europa kanskje så mye som 3 prosent eller mer. I 2008 hadde de modne markedene 64 prosent av den globale omsetningen. I år vil de ha bare 54 prosent.

Les også:

Telefoner og nettbrett

Det er smarttelefoner som er den største vekstdriveren, mens nettbrett kommer fort etter.

Markedet for nettbrett økte hele 222 prosent i fjor, men snart vil markedet flate ut. Ifølge prognosene vil veksten bremse opp kraftig både på smarttelefoner og nettbrett. Plasma-TV-er, kompaktkameraer og vanlige mobiltelefoner er de store taperne.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Gamle teknologier som DVD- og BD-spiller, blekkskrive og spillkonsoller er heller ikke i skuddet, og de vil bli utsatt for et stadig større prispress.

Den store veksten på smarttelefoner har skviset de andre teknologiene og overtatt mange av de rollene de hadde før, som musikkspiller og kameraer.

Ultrabookene vokser

Bærbare PC-er derimot kommer til å vokse, spesielt på grunn av de nye Ultrabookene. NetBooks, som var veldig populære for et par år siden, er derimot i raskt fall.

– Løsningen for mange teknologier er å flytte seg mot høydene hvor de ikke blir utsatt for press fra smarttelefonene. Et eksempel er speilrefleks og hybridkameraer, sier Koenig.

Han nevnte også et litt pussig fenomen: Mobiltelefoner er blitt dyrere de siste to årene grunnet fremveksten til smarttelefoner, men denne utviklingen ville ikke fortsette. Markedet for vanlige mobiler står stille i hele verden, mens smarttelefoner ennå vokser kraftig.

Les våre ultrabook-tester:

TEST: Acer Aspire S3

TEST: Toshiba Z830

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.