FIN BIL: Fibo viste frem en Jaguar under Nordiske støperidager i Tønsberg. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
HJEMME: Tidligere administrerende direktør Einar Sorknes i Fibo har tro på at bildelsprodusenten forblir i Norge. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
STOLT: Fibo produserer også deler til Jaguar, og tidligere administrerende direktør Einar Sorknes viser stolt frem et eksemplar. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Fortsetter å produsere bildeler i Norge

  • produksjon

Ny direktør

Fibo fikk ny administrerende direktør 1. juli, Jan Gjertsen. Tidligere administrerende direktør Einar Sorknes fortsetter på eiersiden og i styret. Fibo eies av til sammen fire ansatte.

Tønsberg: – Vi lever fortsatt i troen på at det er mulig å drive så avansert produksjon i Norge, ved hjelp av automatisering og kreativitet, sa Fibos tidligere adm. direktør Einar Sorknes under Nordiske støperidager i Tønsberg.

Fibos produksjon består blant annet av motordeler med en høy grad av nøyaktighet. Forretningsideen er basert på tre områder: Null feil, leveranse på tiden og kontinuerlige kostnadsforbedringer.

Vil ha null feil

– Null feil er kanskje en utopi, men vi må ha det som mål. Det er ikke nok å si at vi ikke har feil, det må dokumenteres, understreket Sorknes. 80-90 prosent av Fibos feil skyldes støpingen. – De mest lønnsomme prosjektene vi har, går på å få ned feilprosenten i støpingen, sa Sorknes.

For å få dette til, måler Fibo parametre, engasjerer operatørene og lager lukkede systemer. – Det å ha en stabil prosess er avgjørende, bedyrer deleieren.

Levering på dagen har også blitt en viktig konkurransefaktor. – Man skal ikke komme for tidlig, og ikke for sent, sa Sorknes.

Automatisering er nøkkelen

Den siste overlevelsesfaktoren er å hele tiden jobbe med kostnadsforbedringer.

– Vi må ha en idé og dokumentere en utvikling. Bilprodusenten må få følelsen av at her skjer det ting. Vi må rett og slett gjøre ting smartere for å få mer for pengene, understreket Sorknes.

Nær kobling mellom støping, bearbeiding og montasje er blant faktorene som skal til for å nå dette målet.

– Vi søker en excellence i manufacturing, og tror det skal være mulig fortsatt å produsere i Skandinavia. Derfor strever vi mot automatisering, automatisering, automatisering. Selv om vi har høye lønnskostnader, kan vi konkurrere på omkringliggende kostnader. Kapitalkostnadene i Norge er tross alt ikke høyere enn i andre land, påpekte Sorknes.