Fortsatt kø på E-18

Full utbygging av E-18 gjennom Vestfold blir utsatt på ubestemt tid. Det er klart etter at fylkesrådmann Halvard Kausland har gjort klar en revidert innstilling for fylkestinget i Vestfold.

Den nye innstillingen, som trolig vedtas i 20. november, innebærer at E-18 videreføres fra Kopstad til Gulli, avkjøringen til Tønsberg, med firefelts vei.

Finansieres med bompenger

Utbyggingen finansieres med bompenger ved at takstene på den nye bommen på E-18 i Sande økes og at nedbetalingstiden forlenges. En utbygging frem til Telemarks grense utsettes. De endeløse bilkøenes tid er ikke over.

Om det blir en ny vei ned til Horten, riksvei 306, blir klart først til våren. Da legges det frem plan for denne veien, som må finansieres separat med egen bom.

Firefelts E-18 fra Gulli og frem til Telemarks grense skyves ut i tid.

– Vi kan ikke si når det blir lagt frem en innstilling om denne strekningen, men det arbeides videre med sikte på å klargjøre dette så snart som mulig. Det blir ikke snakk om å sette opp bommer som skal kryssfinansiere andre veistrekninger eller andre formål enn vei. Da vil vi bryte forutsetningene som Stortinget har lagt for bompengefinansiering, sier fylkesordfører Ellen Gjerpe Hansen.

Lokal motstand

Årsaken til at tidligere veipakke Vestfold ikke blir gjennomført som planlagt, er delvis lokal stor motstand i Larvik og Sandefjord, men også at den nye regjeringen helt klart har signalisert at kryssfinansiering av veier med bompenger ikke vil godkjennes.

I den opprinnelige veipakke Vestfold, som er omtalt i Nasjonal Transportplan og i Stoltenbergregjeringens forslag til statsbudsjett, skulle bompengene på E-18 betale for både rv 306 og rv 303 gjennom Larvik.

– Den veipakken er derfor ikke gjennomførbar slik den foreligger, sier Gjerpe Hansen.