FORTØRNET: Ordfører i Bærum, Odd Reinsfelt, synes Miljøverndepartementets vedtak om ny E16-trase mellom Bjørum og Skaret er hårreisende. (Bilde: Truls Tunmo)
FORTØRNET: Ordfører i Bærum, Odd Reinsfelt, synes Miljøverndepartementets vedtak om ny E16-trase mellom Bjørum og Skaret er hårreisende. (Bilde: Truls Tunmo)

Fortørnet over E16-vedtak

  • Bygg

Etter å ha trenert omgjøringen av kommunedelplanen etter de rødgrønnes avgjørelse om ny E16-trasè, må Bærums-politikerne nå bite i det sure eplet. Nylig bestemte Miljøverndepartementet seg for å gå inn for Statens vegvesens forslag om hvor delstrekningen Bjørum-Skaret (8,5 km) av nye E16 skal etableres over Sollihøgda. Vedtaket opprører politikerne i Bærum.

Bakgrunn: Tunnelstrid for ny E16

Les også: Nekter å godta E16-vedtak

Enighet før valget

– Vi er veldig skuffet. Vi hadde et enstemmig kommunestyrevedtak bak avgjørelsen vår om å legge E16 etter Miljølinjen. Svært mange partier, også de rødgrønne, var dessuten enige med Bærum kommune i dette trasèvalget i forbindelse med stortingsvalget, sier ordfører Odd Reinsfelt til Teknisk Ukeblad.

Han undrer seg også over at Miljøverndepartementet har gitt opp kampen mot Samferdselsdepartementet for lett.

Reguleringsplan E16 Sollihøgda Bjørum Skaret
Miljøverndepartementets vedtak
UENIGE: Statens vegvesen vil legge nye E16 fra Bjørum til Skaret på Sollihøgda langs eksisterende trasé, noe Miljøverndepartementet har vedtatt. Bærum kommune har kjempet for å legge veistrekningen i tunnel. Bærum kommune

Overrasket

– Vi er overrasket over at Miljøverndepartementet ga seg uten å kjempe mer. Jeg hadde håpet at de skulle klare å overtale Samferdselsdepartementet til å vedta forslaget vårt om Miljølinjen i stedet for Statens vegvesens forslag, sier Reinsfelt.

– Er det noe Bærum kommune kan gjøre for å påvirke vedtaket?

– Nei, det viser seg alltid i slike saker at en kommune vil tape mot staten. Men jeg er sikker på at dersom det hadde blitt regjeringsskifte, så hadde E16 blitt bygget slik vi ønsker. Miljølinjen er mye mer skånsom mot naturen og den fører også med seg langt mindre trafikkstøy enn slik E16 blir nå. Staten legger med avgjørelsen sin opp til en langt dårligere trasé miljømessig sett. Uansett hadde jeg i alle fall håpet at vi skulle ha fått delvis gjennomslag for forslaget vårt, sier Bærums-ordføreren.





Frp-kritikk

Tidligere leder av transportkomiteen på Stortinget, Per Sandberg (Frp), ga klar støtte til Miljølinjen som kommunestyret i Bærum gikk inn for. Medlem av samme komité, Bård Hoksrud (Frp), forstår godt at Bærums-ordføreren er svært skuffet.

– Det bør være lokale myndigheter som sammen med Samferdselsdepartementet skal bestemme hvor en slik vei skal bygges. Jeg lurer på motivene til Miljøverndepartementet som har valgt å følge Statens vegvesens trasèvalg så lenge dette alternativet er langt mindre miljøvennlig, sier Hoksrud.

Han mener miljøvernministeren har overkjørt Bærum kommune og valgt den verst tenkelige traseen for ny E16, etter anbefaling fra Samferdselsdepartementet som ønsket å spare penger.

– Lokalmiljøet er den store taperen, og traseen innebærer vesentlig høyere utslipp og større miljøbelastning enn Bærum kommunes alternativ, sier Hoksrud.

Også Ap-medlem i Transportkomiteen, Gorm Kjernli, reagerer.

– Jeg synes det er noe underlig at Miljøverndepartementet har fattet dette vedtaket i og med at det skal ivareta miljøet best mulig. Men jeg kan ikke annet enn å ta vedtaket til orientering, sier Kjernli.