Fort skal det gå

DET ER MED en smule oppgitthet at vi sitter her i Paris og leser om norsk kollektivtransport generelt og NSB spesielt. Ulykker, akselbrudd, økt kjøretid og nå for tunge lokaltog er gjennomgangstema. Må det være slik?

Nei, det må det ikke. Nye lokaltog på linje A i Paris har blitt anskaffet. Med to etasjer og masse ståplasser kan et sett frakte 2500 passasjerer uten å overskride maks aksellast. Passasjerenes sikkerhet er naturligvis viktig, og derfor bygges det nå i år ut et system i Paris i tillegg til det eksisterende systemet for automatisk togstopp som skal overvåke at tillatt hastighet ikke overskrides. Skulle togfører komme til å kjøre for fort, vil toget automatisk bli bremset ned til korrekt hastighet.

80 mil på tre timer

Men det er ikke bare i Paris det skjer noe på togfronten. 10. juni åpner den nye TGV-linjen til Marseille. De nærmere 800 km fra Paris skal tilbakelegges på tre timer med en maksimalhastighet på 350 km/t. Og det er ikke bare de som skal hele veien, som får nyte godt av høye hastigheter. Samtidig økes hastigheten på traseen fra Paris til Lyon fra dagens 280 km/t til 350 km/t, og denne turen på ca. 470 km vil gå på én time og 40 minutter mot i dag to timer.

Men en slik utvikling kommer naturligvis ikke av seg selv. Det er politisk vilje til å prioritere og dermed bevilge penger til jernbanen. Ny trasé er bygget fra Lyon til Marseille, og den gamle traseen fra Paris til Lyon er forsterket. I tillegg til at betydelige mengder med nye togsett er innkjøpt, er samtlige eldre togsett plukket helt fra hverandre og modernisert. Nye og sterkere akslinger og forsterkede bremser er montert for at sikkerheten skal ivaretas også når det kjøres i 350 km/t.

Seirer over flyet

Konsekvensen av en slik satsing er åpenbar. Air France har for lengst annonsert at de kommer til å kutte ut mesteparten av sine flyginger mellom Paris og Marseille, slik de tidligere har gjort med rutene til Lyon og Brussel. Erfaringene har vist at er toget konkurransedyktig på tid, så velger folk flest toget fremfor fly.

Får vi så se norske tog suse av gårde i 350 km/t? Neppe, til det er nok kostnadene for store i forhold til transportbehovet. Men det burde være mulig å få til en effektiv og pålitelig togtransport i østlandsområdet. Frankrike har teknologi og kunnskap. Norge burde ha økonomiske ressurser til å satse på toget og miljøet. Hvis vi vil, burde snart også statsråd Kosmo igjen kunne anbefale folk å ta toget.

Til slutt: Det hadde vært fint om NHO og LO kunne tilby lederne i det franske jernbaneselskapet og de franske fagforbundene kurs i hvordan man løser uoverenstemmelser gjennom forhandlinger, og ikke konfrontasjoner og endeløse streiker. Da kunne vi virkelig få glede av de store investeringene som er gjort.