Forsvarsgjenkjøp for milliarder

Byggingen av de norske fregattene skulle tilføre norsk maritim næring mange jobber og mange sårt tiltrengte kroner. Gjenkjøpene skal tilsvare kontraktssummen på 10 milliarder kroner innen siste fregatt er levert rundt 2010.

Kontrakter om underleveranser er inngått i større tempo enn opprinnelig planlagt, og fregattanskaffelsen har dermed positiv innflytelse på norske verft og norsk verkstedsindustri. Det fastslår Martin Lohne i Forsvarsdepartementet overfor Teknisk Ukeblad.

Snart i mål

Den spanske verftsgruppen Izar står med hovedansvaret for gjennomføring av gjenkjøpsavtalen på 10 milliarder kroner. Kontrakten ble inngått med daværende Sjøforsvarets forsyningskommando i juni 2000. Beløpet tilsvarer 100 prosent av kontraktssummen.

En firedel av gjenkjøpet skulle finne sted i løpet av fem år og minst halvparten innen syv.

Til nå har norsk industri fått kontrakter for fire milliarder kroner; en firedel av totalen er i mål allerede. Forsvarsdepartementet forventer at denne utviklingen fortsetter og at Izar fullt ut er i stand til å gjennomføre avtalen til beste for norsk industri.

- Avtalen er en unik sjanse for norske bedrifter til å få innpass på markeder hvor det ellers kan være vanskelig å finne åpning, sier Lohne. Han mener det må være svært viktig for norsk industri å bygge langsiktige relasjoner med utenlandske partnere, relasjoner som også går ut over avtalens ti år.

Spesifikke krav

I gjenkjøpsavtalen forutsettes at norsk verftsindustri får oppdrag til en verdi av minst 945 millioner kroner knyttet til byggingen av fregattene. I tillegg skal det leveres skipsteknisk utstyr til ca 450 millioner kroner.

For øvrig omfatter gjenkjøpet leveranser fra norsk forsvarsindustri til de spanske myndigheter og industri til industri-avtaler innenfor utvalgte teknologiområder.