INDUSTRI

Første utenlandske X-bow sjøsatt

Camilla Aadland
13. juni 2008 - 15:00

Ulstein Design står bak skipet, som er rederiet WesternGeco sitt første av seks fartøy med Ulstein X-Bow.

Rederiet har også to fartøy av samme design under bygging ved Drydocks World i Dubai.

Vellykket

– Ifølge rederiet var det en vellykket sjøsetting der skipet gikk fint i sjøen fra beddingen, sier prosjektleder for Ulstein Design, Mikal Marø Warholm, i en pressemelding.

Warholm forteller at Ulstein Design hadde en relativt tøff start på prosjektet med kort tid til utarbeidelse av engineeringunderlag. Kort tid etter byggestart ble også rederiet Eastern Echo kjøpt opp, og det ble mange nye folk å forholde seg til.

Mange endringer

– WesternGeco er et profesjonelt rederi som er verdensledende innen seismikk, og de har tilpasset skipene etter sine erfaringer. Det har derfor kommet en rekke endringsordrer på disse skipene. Men verftet har gjort en god jobb, og de har meldt tilbake at skip med Ulstein X-Bow er lettbygde skip, sier Warholm.

Den spesielle formen på skip med X-Bow-design skal ha flere fordeler. Skipene kan opprettholde større fart selv i grov sjø, slag fra brottsjøer fjernes ettersom skipene ikke har fordekk.

Sparer drivstoff

Drivstoffbesparelser er økonomisk sett viktigere for rederiene. Hittil har erfaringen vist at forbruket går ned mellom 4-7 prosent drivstoff per år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ulstein Design har solgt over 60 design siden etableringen i 2002.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.