Første understell i to

– Det finnes ikke tilgang på kraner som kan løfte større enheter, forteller prosjektleder Torstein Alm i Aker Technology.

Kvitebjørnplattformen skal plasseres på 190 meter dyp. Stålunderstellet er hele 215 meter høyt. Nederste delen veier 4500 tonn, mens den øverste delen av understeller veier hele 7500 tonn.

Aker Verdal har kontrakten på ingeniørtjenester, innkjøp og fabrikasjon. Kontraktsverdien er på ca. 600 millioner kroner. Kontrakten ble underskrevet 4. juli 2000, og understellet skal leveres neste sommer. Selve installasjonen på feltet skal utføres av italienske Saipem, som bruker verdens største kranfartøy, Saipem S 7000 til oppgaven.

ABB har kontrakten på selve dekket, som med boreinnretning, boligkvarter og produksjonsutstyr veier hele 22.000 tonn. Når denne vekten skal bæres av et firebens stålunderstell, blir det store dimensjoner på stålet.

– Konseptstudiene viste at understell med flere ben ville bli betydelig dyrere. Et firebens understell og delt løsning viste seg å være det mest lønnsomme, forteller Alm.

250 år

Både bunnforhold, dybden, størrelsen på dekket og værforholdene spilte en viktig rolle da understellet ble konstruert. Understellet har en egenperiode på fem sekunder. Dette setter store krav til konstruksjonen, både når det gjelder dynamiske påkjenninger og utmatning. Stålunderstellet er konstruert for å klare ti ganger plattformens levetid, som er 25 år.

– Med 250 års levetid må vi opp i store ståltykkelser. Vi bruker inntil 100 millimeter ståltykkelse i bena på den nederste seksjonen. Dette er i grenseland når det gjelder tykkelse i forhold til hva som er mulig å sveise og produsere med tradisjonell offshore stålkvalitet.

Stålplatene produseres hos Dillinger Hutte i Tyskland. For å får riktig styrke er det valgt 420 stål. Det er kort produksjonstid på understellet. Årsaken er at nesten hele arbeidsstokken på Aker Verdal var uten arbeid da kontrakten ble underskrevet. Å få i gang arbeidet var derfor prioritert.

– Vi kunne nok ønsket oss litt lengre tid til selve beregningsarbeidet. Men det som nå er gjort, er fullt ut tilfredsstillende. Jeg understreker at samarbeidet med Aker Verdal er meget godt, og at vi konstruerer understellet med tanke på de produksjonsfasilitetene de har. Da får vi den beste løsningen, mener Alm.

Lange pæler

Når understellet kommer på feltet skal det nederste understellet pæles med 1690 meter lange stålpæler. Dette sikrer at plattformen står solid forankret i bunnen. Selve bunnforholdene er svært løse. Deretter må den nederste del rettes slik at toppen er i vater. Deretter senkes den 7500 tonn store øverste delen og de to delene monteres fast. Først året etter kommer dekket på plass.

Kvitebjørn kan da klargjøres og komme i produksjon. Plattformen har 18 brønner. Den er konstruert for en klaring på en meter for designbølgen som er på 28,5 meter. Hele 200 tonn med sink er gått med til katodisk beskyttelse. I tillegg er strukturen beskyttet med spesiell beskyttende maling.