Bourbon Offshore - som kantret utenfor Shetland torsdag 12. april. (Bilde: Bourbon Offshore)

Første kantring med skipstypen

Ifølge overlevende fra Bourbon Dolphin kom ankerkjettingen over på skutesiden og dro båten ned.

Informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas opplyser at han har fått vitneutsagn som peker i retning av at ankerkjettingen fra brønnen bak i båten kom over på siden.

Sikkerhetsmekanisme

– Vitner sier at ankeret dro seg til siden og at båten kantret i løpet av kort tid, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas til NTB.

Eksperter på ankerhåndteringsfartøyer opplyser at det er sikkerhetsrutiner om bord som skal frigjøre ankerkjettingen fra båten hvis denne har satt seg fast.

– Båter av denne typen skal ikke kunne kantre under oppdrag som dette hvis sikkerhetsrutinene er fulgt eller hvis sikkerhetsutstyret virker, sier en kilde til NTB.

Nytt skip

Ulykkesskipet Bourbon Dolphin ble levert fra Ulstein Verft i fjor høst.

Da fikk Bourbon Offshore også overlevert et annet ankerhåndteringsfartøy fra Ulstein Verft, Bourbon Orca. Selve skispdesignet er utviklet av et annet datterselskap i Ulstein Group, Ulstein Design.

Velprøvd

Bourbon Dolphin var av designtype UlasteinA102. Dette er en forminsket utgave av et velprøvd design.

Bourbon Orca er bygget med det nye designet X-Bow, som Ulstein Design mottok utmerkelsen Årets Ingeniørbragd for i 2005.

Fire skip

Ulstein Verft har levert fire AHST av en større type før de i oktober i fjor overleverte Bourbon Dolphin.

Skroget ble bygget i Polen og tauet til Ulstein verft i Ulsteinvik på Sunnmøre for utrusting og ferdigstilling.

Velkjent design

- Bourbon Dolphin er av et kjent, konvensjonelt design. Vi har ingen kommentar til hvordan denne ulykken kan ha skjedd, sier designsjef Håvard Stave i Ulstein Design til TU.no.

Tunge oppdrag

Ankerhåndteringsfartøy er - som navnet tilsier - bygget for å sette ned og dra opp ankere til flyttvare rigger.

Slike offshorerigger forankres ved hjelp av svære ankere med tunge kjettinger og tau. Det kreves derfor kraftige vinsjer for å håndtere ankrene.

Det å dra opp ankrene er en krevende operasjoner, opplyser Ulstein Verft.

Bourbon Dolphin var i gang med å dra opp ankre til boreriggen Transocean Rather da ulykken skjedde. Riggen skulle flyttes til et annet felt da den kantret.

Flere oppgaver

I tillegg til arbeid med ankrene, skal AHST brukes til å taue rigger samt forsyningsvirksomhet av både kjemikalier og utstyr.

Ankerhåndteringsfartøyene er også utstyrt for brannslokking og bekjempelse av oljeforurensing.