De stiplete linjene viser tunneler som er i bruk. Linjen mellom Ilsvika og Ila Pir er en betongkulvert som ble åpnet noen uker før Steinbergtunnelen. (Ill.: Statens vegvesen.) (Bilde: gunnes)

Første del av Steinbergtunnelen åpnet

Steinbergtunnelen er en del av Nordre avlastningsveg (Naveg). Hovedløpet blir 1,6 km langt og skal gå mellom Isvika og Marienborg. Inne i fjellet er det en rundkjøring. Fra denne går det en arm til bydelen Ila.

I utgangspunktet tok Vegvesenet sikte på å sende ut drivingen av tunnelen som én entreprise, men like før utlysningen ble det usikkerhet om en del av traséen. Vegvesenet nøyde seg derfor med å lyse ut den delen av tunnelen som det ikke var noen tvil om. Entreprisen omfattet hovedløpet fra nordre påhugg til rundkjøringen og videre 100 meter sørover, pluss armen mot Ila, til sammen 600 meter.

Første del av Steinbergtunnelen har kostet 85 millioner kroner. Fjellsprengingen er utført av Skanska.

Den siste delen av tunnelen vil bare bli drevet fra sør. I april 2010 skal hele anlegget være ferdig.