En 300 meter lang skråkabelbru over Glomma vil bli et nytt landemerke i Indre Østfold med en tårnhøyde på 100 meter. Den får navnet Smaalenene bru.

Først anleggsstart - så åpning

  • arkivnyheter

Dette blir den til nå mest omfattende delstrekningen i utbyggingen av E18 gjennom Østfold. Strekningen vil stå klar til vegåpning sommeren 2010. For innbyggerne spesielt i Spydeberg vil denne delstrekningen få svært positive konsekvenser for framkommelighet, trafikksikkerhet og bomiljø ved at gjennomfartstrafikken på E18 med en stor andel tungtrafikk blir lagt utenom Spydeberg sentrum fra sommeren 2010.- E18 medfører i dag store problemer gjennom Spydeberg sentrum, sier prosjektleder Thorer Lie.

I rushtiden er det vanskelig å komme ut på E18 og trafikantene bruker boliggatene i stedet. Når gjennomgangstrafikken forsvinner vil vi få bedret framkommeligheten drastisk, ulykkestallene vil gå ned og støy og støvproblemene vil så å si forsvinne, sier Thorer Lie.

Smaalenene bru et nytt landemerke

Delstrekningen består av en 950 meter lang tunnel gjennom Romsåsen og en 300 meter lang skråkabelbru over Glomma. Brua får navnet Smaalenene bru og vil bli et nytt landemerke i Indre Østfold med en tårnhøyde på 100 meter over Glomma. Total lengde ny E18 blir 7,6 kilometer og delstrekningen vil bestå av fem bruer i veglinjen og tre overgangsbruer. Kostnadene for delstrekningen Krosby – Knapstad anslås til 961 millioner kroner.

---