BRANNFELLER: Det har vært mange alvorlige tunnelbranner de siste årene i Europa. (Bilde: Statens vegvesen)

Forsinket tunnelgransking

  • Motor

Brevet fra tidligere prosjektleder for E18-utbyggingen i Nordre Vestfold til Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har forsinket granskningen av rasulykken i Hanekleivtunnelen.

I brevet tok Karl Høiland et knallhardt oppgjør med interne forhold og egne sjefer og fortalte om problemene med Hanekleivtunnelen på 90-tallet.

Trenger mer tid

Han er svært kritisk til sikkerhetstiltakene som ble valgt, blant annet kom det fram at Høyland ba om 11.000 sikringsbolter til sikringsarbeidet, mens 500 ble støpt inn.

Granskerne trenger mer tid til å undersøke påstander i brevet, sier informasjonssjef Kjell Bjørn Vinje til NRK.

- Brevet inneholdt poenger og elementer som det var helt naturlig at internrevisjonen så nøyere på, og det har ført til intervjuer med flere folk og en gjennomgang av tilleggsdokumentasjon.

Munnkurv

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete betegnet opplysningene som alarmerende og viktige.

Prosjektsjefen for E18- utbyggingen mener at bare flaks hindret dødsulykker under arbeidet med Hanekleiv tunnelen. Det ble konstatert flere nestenulykker på 90-tallet.

I brevet som ble kjent for to uker siden, blir det også hevdet at toppledelsen i vegvesenet satte munnkurv på ansatte om problemene i Hanekleivtunnelen.

Alle steiner snus

Det mest sentrale punktet i varslerbrevet er påstandene om at det ble brukt for få sikringsbolter for å holde fjell på plass.

- Alle steiner skal snus når det gjelder arbeidet med å finne frem til årsaken. Da er det helt naturlig å sjekke ut alle de opplysningene som kommer, sier Vinje til NRK.

Hvem hadde ansvar?

Mellom 20 og 30 personer er så langt intervjuet av granskerne.

I dag skal også vegsjef Olav Søfteland og flere andre i toppledelsen i Vegvesenet intervjues av revisjonsgruppen som toppledelsen selv har nedsatt, ifølge NRK.

Det mest sentrale punktet i revisjonsgruppen er hvem som hadde ansvaret for sikringen av Hanekleivtunnelen.