I SKJÆRGÅRDEN: Haven på ryggen av Dockwise tungløftefartøy Treasure på vei inn til Tromøysundet i begynnelsen av august. (Bilde: Master Marine)
VED KAI: De to store boligmodulene skal transporteres ombord for endelig montering. Sammen med kontormodulen så danner de en u-form på dekket av boligriggen. (Bilde: Anders J. Steensen)
FUNDAMENTET: Er utformet som et sugeanker som suger seg fast i havbunnen. Fundamentene skal monteres mens Haven ligger ved kai. (Bilde: Anders J. Steensen)
TRANGT: Men etter forksriftene. Hver lugar har ikke stort annet enn et knøttlite bad, en TV og en seng. Det er så trangt at du må ut for å skifte mening. (Bilde: Anders J. Steensen)
150 KABINER: Hver av boligmodulene har 150 sengeplasser. (Bilde: Anders J. Steensen)
RINGVIRKNINGER: - Vi sal utføre over 300 000 timer på kort tid. Det innebærer at flere bedrifter i distriketet er med på å ferdigstille Haven, sier Øyvind Riiber Boye. (Bilde: Anders J. Steensen)
FØRSTE: - Denne boligplattformen er det første prosjektet vi realiserer, forteller Hans Petter Lier. (Bilde: Anders J. Steensen)
KONTORER: Herfra skal Ekofisk adminstreres lokalt ute på feltet. (Bilde: Anders J. Steensen)
TRENGER KRAFT: For å løfte plattfromen opp de bena kreves det en motor på 2500 kW per bein. Da løfter den med en halv meter i minuttet. (Bilde: Anders J. Steensen)

Forsinket boligkvarter

  • Olje og gass

HAVEN L205

Oppjekkbar boligrigg med fire bein.

Eier Master Marine.

Leid ut til ConocoPhillips for bruk på Ekofisk for tre år fra desember 2010.

Antall sengeplasser/kabiner 447

Bygget ved Drydocks World, Graha Shipyard på Batam i Indonesia.

Lengde 112 meter

Bredde 50 meter

Dekksareal 2500 m 2

Fire ben à 134 meter

Vanndybde på Ekofisk 70 meter

Høyde til havoverflaten 22,5 meter oppjekket

Pris: 2,8 milliarder kroner

Norsk andel(utstyr og tjenester) ca 1 milliard kroner.

Eydehavn: De er godt synlige de 134 meter høye beina på Mastermarines L205 Haven, der den ligger for utrustning ved Nymos verksted i Tromøysundet. Den store oppjekkbare plattformen ankom Sørlandet på et tunglasteskip et halvt år etter planen i begynnelsen av august.





Viktig referanse

Det er et betydelig arbeid som gjenstår for riggen i Eydehavn. Nymo skal montere tre store boligmoduler, de store fundamentene for de fire beina, kraner, helikopterdekk og gjøre nødvendige restarbeider som gjenstår fra verkstedet Drydocks World, Graha Shipyard på Batam i Indonesia. Både finanskrise og streiker ved dette verftet har påvirket framdriften i prosjektet.

I november skal plattformen slepes ut til Ekofisk. Der skal den ligge i tre år som hovedboligplattform inntil den nye permanente boligplattformen som bygges i Singapore tas i bruk.

– For oss er dette prosjektet svært viktig. Vårt arbeid med Master Marines oppjekkbare rigg sikrer oss arbeid og medvirker til at vi unngår permitteringer, sier administrerende direktør Øyvind Riiber Boye.

Han legger til at arbeidet også er viktig for å bevise overfor markedet at Nymo verksted i Eydehavn er godt egnet for å utruste store offshorefartøyer.

– Vi mener at vi er godt posisjonert til å kunne vedlikeholde og oppgradere flytende produksjonsenheter som FPSO-er ved dette verkstedet. Blant annet skal vi bygge om Sevan Voyager for Sevan Marine. Disse prosjektene er gode referanser for oss, sier Riiber Boye.





447 senger

Den oppjekkbare innretningen blir Nordsjøens største boligplattform. Totalt vil den inneholde 447 enkeltkabiner. 300 av disse er i de to store boligmodulene som er designet og bygget av Flexmodul i Grimstad, mens kontormodulen er bygget i Nederland av verftet Hertel. De resterende 147 enkeltkabinene er i selve den oppjekkbare riggen. Her er også alle rom for sosiale aktiviteter som kantine, oppholdsrom, trimrom og kinosal.





Fått pålegg

Årsaken til at ConocoPhillips leier riggen for tre år er at de har fått en rekke pålegg om å få boligforholdene på feltet tilpasset norske krav hvilket innebærer enkeltmannsrom. I påvente av en splitter ny permanent boligplattform, har de leiet Master Marines L205 Haven for tre år.

– Slik den bygges nå er den bygget for å stå på Ekofisk. Hva vi skal bruke den til etterpå vet vi ennå ikke. Nå konsentrerer vi oss om å få denne ferdig, sier prosjektleder Hans Petter Lier.





Skal testløfte

Før boligriggen forlater verftet i november så gjennomføres en full test på at alt virker. Det innebærer at riggen settes på havbunnen i Tromøysundet og heises nesten helt opp på de lange beina. Denne testen vi foretas ca. 90 meter nordøst om kaia på 20 meters dyp.

– Vi har forberedt oss på dette ved å planere ut grunnforholdene og støpe underlag som de store fundamentene kan stå på, forteller Riiber Boye. Han regner med ar Haven blir godt synlig når den heises nær 100 meter over vannet i testen.