Den gule linjen markerer den nye riksveg 30. Den grå linjen lenger nord er dagens trasé. (Ill:. Statens vegvesen) (Bilde: oddrus)

Forsinkelse på riksveg 30

Ved Singsås møter bilister som kommer nedover Gauldalen en lang, bratt bakke som ender i en krapp sving gjennom en jernbaneundergang. Hvis man mister kontrollen over bilen på glatt vinterføre her, kan det få fatale konsekvenser. Det er ikke mange år siden en bilist satte livet til i denne bakken.

Vegstrekningen som skal erstatte bakken er 1,8 km lang. Når den en gang blir ferdig, gir den også avløsning til en gammel bru over elva Gaula. Det er ikke en dag for tidlig. Til tross for at brua inngår i riksveg 30, har den bare ett felt. Den nye brua over Gaula er en 220 meter lang stålbjelkebru med tre spenn. Den spenner også over Rørosbanen.

Alt anleggsarbeid på den nye vegstrekningen ble satt ut på én entreprise. Mesta fikk kontrakten som er verd 64,7 millioner kroner.

Et av kravene i kontrakten er at arbeidet i elva skal være avsluttet innen 1. juni i år. Kravet ble satt for at laksen ikke skal forstyrres på sine vandringer. Til tross for forsinkelsen på stålleveransen blir denne fristen overholdt. Pilarene er ferdige, og stålbjelkene som skal bære kjørebanen, blir lansert fra land.