LITEN MEN GLAD: Det er mange godt fornøyde nordmenn å treffe på den lille fellesstanden til Innovajson Norge på Cebit-messen. I midten leder for Innovasjon Norges CeBIT-stand og direktør for profilering Hilde H. Magnussen. (Bilde: Ragna Kronstad)

Fornøyde nordmenn på Cebit

  • ikt

Mange av de største IT-aktørene er ikke tilstede på CeBIT.

Verken HP, Sony, Palm, Canon eller Cisco er representert.

På den norske fellesstanden under Innovasjon Norges paraply, det også to færre selskaper enn i fjor. Men de 12 som er her, er godt fornøyde.

Når nye

- Det er absolutt verdt å være her, sier Gaute Brynhildsen i Procasso Solutions.

Selskapet hans leverer blant annet programmeringstjenester fra Sri Lanka. Han forteller at de har hatt mange spennende samtaler.

– Interesserte kommer fra Palestina og Nord-Afrika. Det er markeder vi aldri har tenkt på, sier han.

Komme igjen

To norske selskaper på den norske standen til Innovasjon Norge var her også i fjor.

- Vi er her for å vise standhaftighet. Vårt marked er hovedsakelig utenfor Norge og vi har en del avtaler og møter her, sier visepresident Tor Arve Vartdal i Zissor.

Compello Software er også her for tredje året på rad. Selskapet selger løsninger for elektronisk fakturabehandling.

Kommer tilbake

- Vi vil komme neste år også. Vi merker at skal vi inn i det tyske markedet er dette stedet å være, sier Lars Kjelling. Han tror mange kan være skeptiske til å delta på CeBIT fordi det er vanskelig å måle effekt. I fjor fikk imidlertid selskapet en ny forhandler i New Zealand.

- I år har vi også fått flere gode kontakter med ulike forhandlere.

På standen ved siden av smiles det også fornøyd. – Det er veldig kjekt å være her. Vi er her for å nå ut i et internasjonalt marked.

- Vi ser etter synergieffekter vi kan har med eventuelle partnere, sier Arne Solås i programvareselskapet Corporater.

Møteplass

- Jeg tror CeBITs hovedfunksjon er å være en møteplass. Vi har fått veldig bra tilbakemeldinger på produkter fra interessante mennesker. Vi er veldig godt fornøyde, sier Borger Magnussen Earforce.

Selskapet er et år gammelt og er på messen for å finne partnere og distributører for sine trådløse høyttalere som kan kobles opp mot mobiltelefoner og pc-er.

200 000 besøkende

De tre første første dagene hadde Cebit messen 200 000 besøkende. Det er 6000 færre enn i fjor.

En tredjedel av alle besøkende kom fra utlandet. Særlig har det vært en økning i besøkende fra Sør og Mellom-Amerika. Også fra USA og Canada har antall besøkende vokst, melder pressekontoret til Deutsche Messe som arrangerer CeBIT.

-Det var litt dårlig besøkt de to første dagene men nå har det tatt seg opp, sier leder for Innovasjon Norges CeBIT-stand og direktør for profilering Hilde H. Magnussen.