HERMER: Denne 4,24 meter lange bilen har tatt etter koffertfiksens linjer. Det ga oppsiktsvekkende resultater. (Bilde: DCAG)
Koffertfisken er ikke akkurat noen skjønnhet.
Simulerte strømningsforsøk viser ifølge en rapport på DaimlerChryslers (DCAG) hjemmeside, at motstandskoeffisienten til herr Koffertfisk bare er 0,06 - selv i en ultraglatt bil ligger Cd aldri under 0,20. Jagerfly ligger gjerne på 0,15 før du henger dem fulle med alskens dødelige greier.

Formet etter stygg fisk

Formen er effektiv selv om fisken ser klumpete ut. Dette satte tyske og amerikanske aerodynamikere på en kjettersk tanke: Enn om ikke alt må se ut som måneraketter for å være glatt og strømningseffektivt?

Simulerte strømningsforsøk viser ifølge en rapport på DaimlerChryslers (DCAG) hjemmeside, at motstandskoeffisienten til herr Koffertfisk bare er 0,06 - selv i en ultraglatt bil ligger Cd aldri under 0,20. Jagerfly ligger gjerne på 0,15 før du henger dem fulle med alskens dødelige greier.

Samtidig er fiskeskjelettet lett og sterkt, med en bærende skallkonstruksjon (kalkplater) fastgrodd utenpå rammeverket.

Verdensrekord

Nå har DCAG bygget en 4,24 meter lang konseptbil og utstyrt den med en høyeffektiv common rail direkte innsprøytet dieselmotor. Selv med alt utstyr, hjul, motorrom, underside og det hele har bilen en Cd på 0,19 – ny verdensrekord for firesetere.

Karosseriet er bygget med et fagverk som imiterer koffertfiskens, og utstyrt med lette og stive, lastbærende plater som skall.

Miljøvennlig

Dieselmotoren yter 103 kW (140 hk), men bruker i snitt under 0,3 liter på mila. Utslippene av nitrogenoksider (NO x) ligger på 20 prosent av hva slike motorer har sluppet ut til nå, dels pga effektiv motorstyring, dels pga bruken av AdBlue, et vannløst urea-stoff som gjør at NO x forandres til uskyldig N 2 og vann. AdBlue fylles på en tank ved siden av drivstofftanken, hver gang bilen er på service.

DCAG sier de har tenkt å bruke dette prinsippet i alle dieselbiler, nå som EU blir enda strengere mht dieselavgass.

Det eneste problemet er prisen. Ingen vet hvor den havner, eller om bilen noen gang bygges. Men studien var morsom, den. Så morsom at bilen nå kalles Der Bionische Benz.