Forlis gir Veritas-reklame

Havariet til Prestige utenfor Spanias nordvestkyst kunne vært unngått. Det gamle skipet var klassifisert i American Bureau of Shipping (ABS). Dette klasseselskapet har ingen egen miljøklassifisering. Det har derimot Det Norske Veritas. (DnV)

Veritas innførte i år 2000 en egen frivillig miljøklasse/miljøbetegnelse som holder på å få vind i seilene. Kontrakt nummer 100 og 101 ble undertegnet ved verft i Korea i forrige uke. DNV regner med at Miljøklassifiseringen tar seg opp enda mer.

- Mye tyder på at man akkurat som etter forlisene til oljetankerne Exxon Valdez og Erika, vil få nye og strengere regler, sier en kilde i DNV, som dermed regner med økt oppmerksomhet for deres "Clean"-klasse.

Ved miljøklassifisering påtar rederiet seg ved kontraheringen en forpliktelse til å drive skipet etter prosedyrer og retningslinjer som opprettholder den positive virkningen av de innebygde tiltak.

Cruise- og passasjerskip var viktigste målgruppe da reglene for miljøklassen ble utarbeidet.

Fjorten cruise- og passasjerskip har nå betegnelsen "Clean", men over dobbelt så mange offshore supplyskip er nå miljøklasset.

De seneste kontraktene for oljetankere bekrefter en trend der stadig flere redere ønsker å bidra til å redusere miljøbelastningen fra sin aktivitet.

- Med bakgrunn i Prestige-havariet og andre miljø-ulykker, er dette forståelig, sier Veritas-kilden.