Ekofisk-feltet har levd lenger enn noen trodde da det ble satt i produksjon på 70-tallet. (Bilde: Kjetil Alsvik)
REDUSERER RISIKO: Jan Egil Sæberg, Tore Torvbråten og Yngve Rothschild i DNV kan tilby programvare og tjenester som sikrer at operatørene har kontroll med teknisk tilstand og integritet på installasjonene til havs. (Bilde: Anders J. Steensen)
SSI: Sesam Structure Integrety er laget i Microsoft.NET og kan tilpasses alle konstruksjoner. Det kan inneholde både bilder, lydrapporter, video og skriftlige rapporter fra inspeksjoner. I tillegg inneholder systemet inspeksjonsplaner og prosedyrer. (Bilde: ILL: DNV)

Forlenger levetiden til havs

  • Olje og gass

De fleste installasjonene til havs er konstruert for å holde i 20 til 30 år.

Behov

Nå er det behov for å øke levetiden med 50-100 prosent for enkelte felt. Da er det avgjørende at operatørene er sikre på at installasjonen kan tåle å stå denne tiden, uten at det går ut over sikkerheten.

Det Norske Veritas (DNV) har lang erfaring fra inspeksjoner og levetidsanalyser for konstruksjoner. Basert på denne kunnskapen har de utviklet en programvare som er til god hjelp for å styre og dokumentere nødvendig inspeksjonsarbeid for olje- og gassinstallasjoner.

Den er allerede tatt i bruk av en større operatør på sokkelen.





Forenkler planleggingen

– Utgangspunktet for programmet har vært ønske fra operatørene om å få et verktøy som kan sikre at arbeidsflyt, prosedyrer og dokumentasjon er lett tilgjengelig i forbindelse med inspeksjoner av stålkonstruksjoner, forteller Yngve Rothschild i DNV Software.

For planlegging av en inspeksjonskampanje angis elementene med fargekoder. Systemet beskriver hvert enkelt element i en bærekonstruksjon. Grå farge viser der hvor det ikke er planlagt inspeksjon, grønn farge viser elementer hvor det er planlagt inspeksjoner i løpet av et eller to år.

Gul farge viser hvor det er planlagt i inneværende inspeksjonsperiode, rød viser elementer hvor det skulle vært gjennomført inspeksjoner. Blå farge viser manglende informasjon eller feil i datagrunnlaget.





Status med dokumentasjon

Systemet kan også vise status for elementene etter at det er gjennomført inspeksjon. Resultatet kan da vises med fargekoder. I forbindelse med inspeksjonen legges det inn informasjon knyttet til hvert enkelt element.

Det kan være skaderapporter, bilder, tegninger, video eller andre data som kan være interessante for å dokumentere eventuelle skader og skadeomfang.

– Det viktigste er at de ansvarlige får en full oversikt over status på konstruksjonen, og dermed danner et beslutningsgrunnlag for nødvendige tiltak, sier Rothschild.





Beredskapsanalyser av offshore bærekonstruksjoner

– Systemet er tilpasset slik at det brukes i forbindelse med beredskapsanalyser av offshore bærekonstruksjoner, forteller Jan Egil Sæberg. Han er seksjonsleder for Platform Technology, og leder gruppen for teknisk service mot oljeselskapene. I forbindelse med uønskete hendelser og påfølgende skader er det viktig raskt å kunne fastslå om hendelsen utgjør en sikkerhetsrisiko eller ikke.

– Sammen med flere operatører har DNV bygget opp et bibliotek av oppdaterte analysemodeller av plattformer som raskt kan hentes frem for å analysere situasjonen og finne den beste løsningen, foreller Sæberg.

Disse modellene blir også aktivt benyttet for å vurdere effekter av modifikasjoner og lastendringer i forbindelse med utvidet bruk av plattformene, sier Sæberg.